Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English
>

TÜRK TELEKOM MERKEZ POLİKLİNİĞİ

"...Artık Hastane Bilgi Yönetim Sistemi sayesinde bütün hastalıkalrın kontrollerini düzenli olarak yapabiliyoruz..."

    Türk Telekomünikasyon A.Ş. Merkez Poliklinik Başhekimliği, 1994 yılında PTT' deki telekomünikasyon ve posta hizmetlerinin birbirinden ayrılmasının ardından kurulmuş. Poliklinik, Türk Telekom A.Ş.'nin Ankara İskitler semtinde bulunan Genel Müdürlük binasına ait spor binasının bir bölümünde hizmet vermeye başlamış. 1996 yılında küçük bir kadroyla çalışmalarını sürdüren poliklinik, değişen koşullar ve artan beklentilere paralel olarak kapasitesini artırmış.

    Ardından 30.06.1998 tarihinde sosyal tesis binasının alt zemin katında tam kapasite ile hizmete girmiş. Bugünlerde poliklinik alt katının da 13 terminalle hizmete açılması bekleniyor. İlk zamanlarda yalnızca 3-4 hekimle hizmet veren poliklinik bugün, 29 hekimiyle birlikte HBYS (Hastane Bilgi Yönetim Sistemi)'ni kullanmaya başlamış. Çok kısa zamanda büyük gelişmelerin yaşandığı poliklinikte; Dahiliye, Cildiye, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Enfeksiyon, KBB, Diş, Ortopedi, Fizik Tedavi, Nöro - Psikiyatri, Kadın Hastalıkları ve Doğum, Göz Hastalıkları, Üroloji, Radyoloji, Biyokimya, Mikrobiyoloji ve Acil Servis uzman hekimleri bulunuyor. Yapılan tetkikler arasında; ultrason, röntgen, biyokimya, tam kan sayımı ve hormon tahlilleri sayılabilir. Yapılamayanlar için Tomografi, MR ve Mamografi cihazlarının olması gerekiyor.

    Başhekim Hüseyin Çimen şu an dahi, bir çok hastaneden daha iyi hizmet verebilecek kapasitede olduklarını, bu cihazların alımıyla birlikte yapılamayan tetkiklerin artıkkalmayacağını ifade ediyor.

    Ankara'nın Ulus semtinde, Türk Telekomünikasyon A.Ş.'ye ait bir poliklinik daha açılıyor. 39 terminal kullanan Merkez Poliklinik kadar geniş olmamakla birlikte, ilk etapta 15 terminalli HBYS kurularak merkezle bağlantılı olarak çalışacak.

    Türk Telekom A.Ş. İdari ve Sosyal İşler Daire Başkanlığı Poliklinik Başhekimi Dr. Hüseyin Çimen, polikliniğin bir çok hastaneden daha iyi hizmet verir hale gelmesini değerlendirirken, geçmiş zamanları aktarıyor; "Hastanın bir dosyası bile yoktu o zamanlar. Hastanın küçücük bir karnesi vardı, onunla geliyordu. Doktor, karneye kaydederse kaydımız oluyor, etmezse olmuyordu. Belli bir dosyalama sistemi yoktu.

Biz hem dosyalama sistemi oluşturmak hem de hastaları daha iyi kontrol edebilmek, tedavilerini kontrol edebilmek için otomasyon sistemine geçtik." Şu an İnternet'ten Randevu kullanan sayılı sağlık kurumlarından biri Merkez Poliklinik. HBYS programında Hasta Takip, Telefonla Randevu, İnternet'ten Randevu modülleri kullanılıyor.

    Yakın bir zamanda faturalama modülü de kullanıma girecek. Poliklinikte randevuların ortalama yüzde 35'i İnternet'ten, yüzde 45'i telefonla, yüzde 20'si ise acile müracaat edenlerden ve randevu almadan gelen hastalardan oluşuyor. İnternetten Randevu’yu kurumda aktif olarak çalışan personel daha çok tercih ediyor.

    Ankara'daki birimlerde çalışan tüm personel polikliniği kullanıyor. Ankara'ya sevk olan hastaların ihtiyacına yönelik olarak da poliklinikten sevk düzenlenerek yardımcı olunuyor. Telefonla randevu ise daha çok evden yada İnternet'e erişimin mümkün olmadığı zaman tercih ediliyor.

"...İlk zamanlarda yalnızca 3-4 hekimle hizmet veren poliklinik bugün 30 hekimiyle birlikte HBYS(Hastane Bilgi Yönetim Sistemi)'ni kullanmaya başlamış..."

    Günde ortalama 450 hasta müracaat ediyor. Ortalama olarak günde, 20 ultrason çekimi, 35 röntgen çekimi ve laboratuvarda 300 test yapılmakta. Başhekim Çimen HBYS'nin kolaylıklarını anlatıyor; "Hastane otomasyon programlarını bence tüm sağlık birimlerinin kullanması gerekir. Halka sağlık hizmeti veren birimlerin öncü olması lazım. Günümüz koşullarına göre en uygun sistem bu sistemdir; hem kayıtların düzenli tutulması hem ilaç sarfiyatının daha iyi kontrol altına alınması hem de hastalar hakkında bir dosyalama sisteminin oluşmasından dolayı. Eskiden, randevu sisteminden önce, hastalar gelip kuyruğa girerdi, sıra gelirse muayene olurdu, protokol defterleri ile işlem görülürdü. Bundan dolayı da sorunlar çıkabiliyordu." Tüm modüllerinin henüz uygulamaya geçmediği Merkez Poliklinik, programı 1 yıldır kullanıyor. Halen aktif olarak çalışan personellerinin dışında, Emekli Sandığı'na tâbi emeklilerine de hizmet veriyor.

    Ayrıca Telekom personeli SSK hastaları da yakın zamanda poliklinikte tedavi görebileceği için, HBYS faturalama modülü de devreye girecek.

    Başhekim Çimen, programın sağladığı yararların kendilerini oldukça rahatlattığını; "En büyük faydası programın işgücünden ve zamandan kazandırdığı tasarruf. Hastaların takibi açısından büyük kazanç. Uzun bir tedavi gören hastanın tedavi süreciyle ilgili bilgi almak istediğimde, hangi birime gidip neler uygulandığını öğrenmek istediğimde görebiliyorum. Bu da hastanın takibi ve hekimin rahat çalışabilmesi açısından önemli. Ayrıca en önemli özelliklerinden birisi de randevu sistemi. Hastaların yüzde 99'u böyle bir sistemin kurulmasından dolayı teşekkür ederek gidiyor" cümleleriyle anlatıyor.

    Her hekimin bilgisayarı olduğu için sistemme ulaşma sorunu yaşanmıyor. Başlangıçta bilgisayar kullanmayan çoğu personel şu anda hem bilgisayarı hem de sistemi rahatlıkla kullanıyor. Başhekim Hüseyin Çimen eğitim süreciyle ilgili olarak; "Aldığımız programlara ilişkin hekimlerimize ve diğer tüm sağlık personelimize Çözüm Bilgisayar tarafından eğitimler verildi. Herhangi bir aksaklık olduğu zaman tam destek alıyoruz halen, yardımcı oluyorlar. Dediğim gibi bilgisayar kullanamayan kişiler bile şu anda programda ufak bir aksaklık olduğu zaman bizi uyarıyorlar ve 'ne zaman düzelecek, bilgisayar elimiz ayağımmız" demeye başladılar. Bu güzel ve faydalı bir sonuç" değerlendirmesinde bulundu. Programın, bilgilerin ve dataların güvenliği, "Bilgi İşlem Dairesi" kontrolü altında. Bilgisayar verilerinin bilgilerinin yedeklemesinde ve güvenliğinde sorun yaşanmıyor. Dediğim gibi bilgisayar kullanamayan kişiler bile şu anda programda ufak bir aksaklık olduğu zaman bizi uyarıyorlar ve 'ne zaman düzelecek, bilgisayar elimiz ayağımız" demeye başladılar. Bu güzel ve faydalı bir sonuç" değerlendirmesinde bulundu. Programın, bilgilerin ve dataların güvenliği, "Bilgi İşlem Dairesi" kontrolü altında. Bilgisayar verilerinin bilgilerinin yedeklemesinde ve güvenliğinde sorun yaşanmıyor.

    Türk Telekom İdari ve Sosyal İşler Daire Başkanlığı Polikliniğinin laboratuvar bölümünün çalışmaları hakkında bilgi veren Biyokimya Uzmanı Yasemin Fidan, burada bir hastadan günde ortalama 10 civarında tetkik istendiğini ifade ediyor.

"...Bilgisayar verilerinin bilgilerinin yedeklenmesinde ve güvenliğinde sorun yaşanmıyor..."

    Laboratuvarda 3 biyolog, 2 laboratuvar teknisyeni olmak üzere 5 personel hizmet veriyor. Merkez Poliklinikte normal kontrol ve yüksek kontrollerle beraber günde ortalama 300 biyokimya testi yapılıyor. Yaklaşık 40 adet tam kan sayımı, yine 40 civarında idrar testi, ortalama 10 adet hormon hepatit paneli testleri oluyor. Bunun dışında kültür antibiyogram testleri de gerçekleştiriliyor.

    Bilgisayar sistemine geç-meden önce tahlilleri, yalnızca deftere kaydettiklerini vurgulayan Biyokimya Uzmanı Yasemin Fidan sözlerini, "Polikliniğimizde o zaman da aynı testleri yapıyorduk. Ancak yaptığımız tahlillerin sonuçlarını eski usül defterlere işliyorduk. Şu anda bu işleri bilgisayar kayıtlarıyla yapıyoruz. Otomasyon sisteminin faydalı olduğuna inanıyorum. Ancak, sistem biraz daha oturunca ve biz de sisteme alışınca daha çok faydalanabileceğiz diye düşünüyorum" diye sürdürüyor.

    Laboratuarlarında bilgisayar donanımı konusunda çok fazla bir sıkıntı yaşamadıklarını vurgulayan Fidan, "Ancak, yine de birkaç bilgisayarımız daha olsa sanırım daha iyi olur. Mesela bu bilgisayarlardan biri hormon cihazına, biyokimya analizörüne, birisi de ana cihazlardan birisi olan tam kan sayım cihazına bağlı olabilir. Çünkü arkadaşlar sabah yapılan işlemlere sırayla girip, kendisiyle ilgili bölümden neler istendiğine bakıyorlar. Yani herkes bir ana makine üzerinden bilgiye ulaşıyor. Bu açıdan bir makinemiz daha olsa sanırım işleyiş daha verimli olabilir"diyor. Biyokimya Uzmanı Yasemin Fidan, günlük çalışmaları ile ilgili olarak ise şu bilgileri veriyor: "Sabah 11.00'e kadar polikliniğimize gelen hastalardan kan örnekleri alınıyor. Bu kan örnekleri muhtelif aralıklarla laboratuara ulaşıyor. Burada santrifüj edilerek serum ayrılıyor. Örneğin biyokimya kısmında çalışan arkadaşlarımız, bilgisayara girerek hangi hastalarda ne gibi tahliller yapıldığını kaydediyor. Sonra bu verileri cihaza yüklüyor ve serumları yerleştiriyorlar. Tabi bu günlük çalışmalara başlamadan önce kontrol serumları dediğimiz normal ve yüksek değerlerdeki materyalleri çalışıp, ardından da hasta serumlarını başlatıyoruz."

    Polikliniğe gelen hastalardan kan transfüzyonu amacıyla kan alınırken, nakil durumu göz önünde bulundurularak Hepatit ve Aids gibi hastalıklar taşıyıp taşımadığının dikkatle kontrol edilmesi gerektiğini ifade eden Biyokimya Uzmanı Yasemin Fidan, Telekom'a ait polikliniklerinin yataklı ünitesi olmadığı için kendilerinin genellikle, normal kan alımı ile ilgilendiklerini söylüyor. Yasemin Fidan, Telekom'a ait polikliniklerinin yataklı ünitesi olmadığı için kendilerinin genellikle, normal kan alımı ile ilgilendiklerini söylüyor. Sistemin kurulmayasıyla birlikte, sağlık hizmetlerinden yararlanacak tüm personele yukarıdaki hasta tanıtım barkod etiketleri gönderilmiştir. Bu etikette hak sahiplerinin dosya numarası yer almaktadır. Randevular, telefondan veya internetten bu dosya numarasına göre alınmakta, bir servis için aynı gün birden fazla randevu alınamamakta ve randevusuna gelmeyenler yine dosya numarası üzerinden tesbit edilebilmektedir. Alınan randevuya gelinemeyecekse, hem internet üzerinden hem de telefon ederek müracaattan alınan randevular iptal edilebilmektedir. Randevuya gelmeme sayısı belirli bir rakamı aştığında, ilgili hak sahibine randevu vermeme veya sadece uyarma seçeneği sistemde mevcuttur.Hastalardan alınan tahlil tetkikler üzerine yukarıda görülen barkod etiketleri basılmakta ve etiket üzerindeki örnek numarasına göre takip edilmektedir. Hastalardan alınan tetkikler üzerine aşağıda görülen barkod etiketleri yapıştırılmakta ve etiket üzerindeki örnek numarasına göre takip edilmektedir. Aynı örnek numarası laboratuvar cihazlarına da işlenmekte, sonuçlar cihazlardan bu numaraya göre otomatik alınmakta ve ilgili hastanın dosyasına kayıt edilmektedir. Tahlillerin yapılıp yapılmadığını veya sonuçlarını hem laboratuvar danışma hem de doktorlar, kendi ekranlarına görebilmekte ve hastayı bilgilendirebilmektedirler.

RAKAMLARLA POLİKLİNİK

Hekim sayısı:.................................30

Hemşire sayısı:................................6

Fizyoterapist:..................................3

Röntgen teknisyeni:.........................3

Laboratuvar Teknisyeni:..................5

İdari Uzman:..................................1

Memur:..........................................14

(06.06.2002)