Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

Çözüm Kiosk Sistemi


            Çözüm Kiosk Sistemi, hastaların bankolarındaki görevlilerin yardımlarına ihtiyaç duymaksızın, istediği poliklinikten ve doktordan sıra numarası almasını, SSK ve BAĞ-KUR, Emekli Sandığı ve Yeşilkart hastaların muayene kaydı yapılmadan önce provizyon işlemlerinin yapılmasını sağlar. (Provizyon sorgusu yaparak provizyon sonucu olumsuz olan hastalar, muayene için kayıt yaptıramayacaklarını anlamış olurlar. Eğer provizyon sonucu olumlu ise provizyon sonucunun müsbet olduğuna dair aldığı fiş ile bankolara, hasta kayıt kabul işlemleri birimine yönele bilirler.) Ülkemizde uygulanması zorunlu olan provizyon işlem-lerinin, insan emeği kullanılmadan yapılmasını ve primlerin ödemeden, bilgisayara kayıt yapılması gibi kişisel inisiyatifler de ortadan kaldırılmasını sağlar (Provizyon sorgusu yapılması istenen kurum hastalarında, sistem provizyon numarası alamaz ise, hastanın da poliklinik seçmesine ve   izin vermez.

 İşleyiş

Sağlık karnesine yapıştırılmış olan barkodun (yaygın olarak vatandaşlık numarası ya da dosya numarasının, ya da hastanenin hastalarına verdiği özel numaraların yüklü olduğu),  barkod okuyucuya okutulması ile hasta kendisini sisteme tanıtır. Barkod sağlık karnesinde olduğu gibi bazı hastanelerde hastalara verilen hasta tanıtım kartlarının üzerinde de yer alabilir.


            Eğer Barkod okuyucu kiosk üzerinde mevcut değil ise, ya da hastanın yanında barkodunu okutacağı herhangi bir belgesi yok ise, ekranın sağ alt köşesinde yer alan tuş takımını kullanarak (dosya numarasını girerek, sonra giriş tuşuna basarak) giriş işlemini başlatabilir. 

           Giriş işleminden sonra sistem ilk kontrolünü gerçekleştirip, hastanın kaydının sistemde olup olmadığına bakar. Eğer hastanın kaydını bulamaz ise, ekrana uyarı mesajı gönderir. (Hatalı Giriş No! Lütfen Yeniden Giriniz!)


            Aynı aşamada giriş yapan kullanıcının Kiosk erişiminin bloke olup-olmadığı sorgulanır. Üst üste üç kez hatalı giriş yapan hastanın dosya numarası bloke edilmiş ise, ekrana uyarı mesajı gönderir ve hastanın işleme devam etmesi engellenir. (Kiosk Erişiminiz Bloke Olmuştur! Lütfen Bilgi İşlem Servisine Başvurunuz!)

Eğer hastanın kendisini sisteme tanıtma işlemi (Giriş) başarı ile gerçekleşmişse onay sayfası açılır. Bu yeni ekranda  Girilen Dosya No, Hastanın Adı ve Soyadı ve Kurum Adı görüntülenir ve bir de uyarı mesajı ile onay istenir. (Yukarıda Bilgileri Yazılı Hasta İçin İşlem Yapılacak! Devam Edilsin mi?) Hayır seçeneğine dokunulursa sistem başa döner. Evet seçeneğine dokunulursa sistem yeni ekran açar.

            Yeni ekran güvenlik kontrolünün yapıldığı ekrandır. Güvenlik nedeni ile hastanın özel bilgilerinden birisi sorulur. Biri doğru olmak üzere dört farklı seçenek sunularak doğru seçeneğin işaretlenmesi istenir. (Sorulacak özel bilgiler hastanın kartında kayıtlı olmak üzere, Doğum Yeri, Tarihi, Ana-Baba Adı vb. olabilir) Doğru seçenek seçilmezse sistem ana sayfaya geçerek hastanın ilk girişi yapmasını ister. Doğru seçenek seçilmiş ise sistem poliklinikler seçim ekranını görüntüler.

 Provizyon

Ayrıca, kullanıcı parametrelerinde Provizyon sorgusu hastanın üyesi bulunduğu sağlık üst kurumu için istenmiş ise, program İnternet üzerinden belirlenen kurumun provizyon sorgusunu yapar. Eğer hastanın sorgusu olumsuz ise, “Kurumunuzdan Provizyon Alınamadı !.”  hata mesajı verilerek yeniden giriş ekranına dönülür. (Versiyon 2.3.x bu işlemler için kapalıdır.)

Eğer her hangi bir hata oluşmamış ise, 2. Sayfaya geçilir. 2. Sayfa, onay sayfasıdır. Hastanın Dosya numarası, Adı ve soyadı ile çalıştığı kurum ekranda görüntülenir ve “Yukarıda bilgileri yazılı hasta için işlem yapılacak. Devam Edilsin mi ?” sorusu sorularak hastadan onay istenir. Hasta Hayır seçeneğini işaretler ise, giriş ekranına girilir. Evet seçilmiş ise, bir sonraki ekrana geçilir.

Poliklinikler seçim ekranında kullanıcı muayene olmak istediği polikliniği belirler. Eğer o gün çalışacak olan doktor önceden belirlenmiş ise, parantez içinde doktor ismi de görüntülenir.


           Aynı gün içinde aynı hastaya aynı poliklinikten sıra numarası almasına sistem izin vermez. Ayrıca kotası dolmuş poliklinikler de listede pasif olarak yer alır ve sistem pasif polikliniklerin seçilmesine izin vermez. (Polikliniklere belirli Kotalar uygulanabileceği gibi kiosktan verilecek sıra numaraları da sınırlandırılabilir. Kiosk limiti dolmuş ise sıra almak isteyen hasta yalnızca bankolardan sıra numarası alabilecek şekilde düzenleme yapılabilir)

Poliklinikler seçim ekranında eğer seçim henüz yapılmamış ise (poliklinikler dolu ya da ilgili hizmet verilmiyorsa) ekranın sağ köşesindeki geri dön tuşuna basarak geri dönüş yapılarak işlem sonlandırılıp, ilk giriş ekranına dönülebilir. Eğer hasta muayene olacağı polikliniğin seçimini yapmış ise, poliklinik bilgi ekranı görüntülenir.

Poliklinik bilgi ekranında hasta ismi başlık yapılarak, hastanın muayene olmak istediği poliklinik adı bildirilir ve toplam o gün için kayıt yapan ve o ana kadar muayene olan hasta sayısı bildirilir. Bu bildirimle hasta, muayene için daha ne kadar bekleyeceğini öğrenir. Tüm bu bilgiler eşliğinde hastanın muayene kaydı isteyip-istemediği sorulur. (Şu anda Muayene kaydı Yaptırmak İstiyor musunuz?) Eğer hasta, soruya hayır cevabı verirse, işlem sonlandırılıp, ilk giriş ekranına dönülür. Evet cevabı verirse son ekrana geçilir.

Son ekranda hastanın bilgileri başlık yapılarak, hastanın hangi poliklinikten hangi numara ile sıra numarası aldığı bildirilir.

Ayrıca, ekranın ortasında o poliklinik için hatırlatıcı bilgiler yer alır. Bunlar muayene olunacak polikliniğin fiziki Yerinin tarifinden başlayarak, kurum için tanımlanmış olan muayene sırasında götürülmesi gereken evraklara kadar pek çok bilginin hatırlatma amacı ile gösterilmesini içerir. (Getirilmesi Gereken Evraklar, 1 Adet Karne Fotokopisi). Son aşama olarak hastadan muayene etiketi için onay istenir. (Ortopedi Pol. [Hayrullah Tok] Polikliniğine 3 Numara ile kaydedildiniz. Lütfen Muayene Etiketi Alınız.) Hasta tamam butonu ile onaylaması ile verilen sıra numarası termal yazıcıdan etiket olarak basılır. (ya da her hangi bir barkod yazıcı).

 Raporlar

 Kiosk ile yapılan kayıtların raporlanmasına yönelik, tamamen istatistiksel amaçlı olup, günlük kiosk kullanımının raporlandırılması amacı ile kullanılır ve iki ayrı bölümden oluşur.

 Kiosk kullanım raporu ile, istenen tarih ve saat aralığındaki hastaların aldıkları (ya da alamadıkları) sıra numaraları, kiosktan sıra alıp muayene olanlar ya da olamayanlar, istenen tarih ve saat aralığına ait işlemler, güvenlik sorusunu doğru yanıtlamayanlar vb, servis, doktor, kullanıcı ya da dosya numarası ve işlem numarasına yönelik sorgulamalar yapılabilir.

 Kiosk kullanım istatistik raporu, istatistik aracılığı ile de poliklinikler bazında verilen sıra numaraları ile bu sıra numaralarının kaçının bankolardan, kaçının ise kiosklardan verildiği listelemekte kullanılır.

Kiosk  ile Yapılabilecek Diğer İşlemler

·Kurum personelinin giriş ve çıkış sistemlerini kontrol etmek için kullanılabilir.  Personel kiosk üzerinde yer alan barkod okuyucuya kendisine verilen personel kartını okutarak giriş, kurumdan ayrılırken yine personel tanıtım kartını okutarak çıkış işlemi yapabilir. Bu işlemler sonrasında idare personeli (başhekim, müdür) istediklerinde kendi bilgisayarlarından geç gelen ve erken çıkan personelin listelerini ve performans değerlendirmelerini görebilirler. Hatta performans puanlarını bu değerlendirmelere göre yapabilirler.

·Doğum salonu, Ameliyathane, Özel Oda vs. Birimlere yerleştirilen özel kameralar ile alınan görüntülerin hasta yakınları tarafından on-line izlenmesi sağlanabilir. Küvezdeki bebeğini izlemek isteyen baba Kiosk'a gelerek çocuğunu on-line izleyebilir.

·Hastane idaresinin (başhekim, müdür) ve personellerinin öz geçmiş, özel yazıhane adres ve telefonlarını, hastane iç ve dış telefon numaralarını, hastanenin tarihçesini ve hastaneye yapılan yeni ekleme ve düzenlemeleri yayınlayabilir. Hatta haftalık gazete yayını bile yapılabilir.

·Hasta Şikayet kutusu olarak kullanılabilir. Ekran üzerinde çıkan dokunmatik klavye ile hastaların şikayetlerini elektronik ortamdan yapmaları sağlanabilir.

·Gün içerisinde çalışan ve çalışmayan doktorların listesinin yayınlanması, ameliyata giren hastanın son durumu hakkında bilgilerin verilmesi gibi daha bir çok amaç için kullanılabilir.

·Kurum içerisinde gerek kurum personeli gerekse hastalar arasında anket yapılmak istenildiğinde anket amaçlı kullanılabilir.

·Kurumun içerisinde servislerin, poliklinikleri ve idari birimlerin krokisi gösterilerek hastaların aradıkları yerleri daha kısa sürede bulabilmeleri sağlanabilir.

·Sağlık kurulu raporu için bekleyen hastaların, raporlarının hazır olup - olmadıklarını öğrenmeleri için kullanılabilir.

·Hastaların Ultrason raporları, Laboratuar sonuçları vs. gibi sonuçların hazır olup olmadıklarının gösterilmesi için kullanılabilir.