|
Sağlık ve Hastane Yönetimi 2. Ulusal Kongresi (Uluslararası
Katılımlı)
 Ana teması “Sağlık Yönetiminde Fırsatlar ve Tehditler” olarak
belirlenen, Ankara Üniversitesi Sağlık Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Bölümü
tarafından organize edilen, “Sağlık ve Hastane Yönetimi II.Ulusal (Uluslararası
Katılımlı) Kongresi” 28-30 Eylül 2005 tarihleri arasında Ankara Hilton
Oteli’nde yapıldı.
Türkiye'nin dört bir
yanından hastane yöneticileri ve akademisyenlerin katıldığı kongreye, Norveç,
İngiltere, İsrail, Hollanda ve ABD' den de bilim insanları katılarak
konferanslar verdi.
Sağlık
yönetimi konusunda bilimsel araştırmaların kamuoyuna ilgili tüm taraflara
sunulması ve paylaşılması amaçlanan kongrenin açılış konuşmalarını Onur Kurulu
üyelerinden Ankara Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nusret Aras, Sağlık Eğitim
Fakültesi Kurucu Dekanı Prof. Dr. Sezai Yaman, Sağlık Eğitim Fakültesi Dekanı
Prof. Dr. Fulya Tekşen Sağlık Bakanlığı adına Müsteşar Yardımcısı Prof. Dr.
Necdet Ünüvar ve Sağlık İdarecileri Derneği Genel Başkanı ve TOBB Sağlık Sektör
Kurul Başkanı Selçuk Irgıt yaptılar.

Kongrede, “Sağlık Hizmetleri
Finansmanı, Sağlık Kurumlarında Yönetim ve Organizasyon, Sağlık Hizmetlerinde
Bilgi Teknolojisi Kullanımı ve Enformasyon Yönetimi, Sağlık Hiz-metlerinde
Halkla İlişkiler ve Pazarlama, Hastane Bilgi Yönetimi, Sağlık Hukuku, Sağlık
Hizmetlerinde Etik ve Sağlık Politikası, Sağlık Eğitimi, Sağlık Kurumlarında
İnsan Kaynakları Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Örgütsel Davranış, Sağlık
Kurumlarında Toplam Kalite Yönetimi” konularında iki panel, oniki oturum ve beş
konferans gerçekleştirildi. Kongrenin başlangıcında katılımcılara verilen kongre
bildiriler kitabında yer alan altmışdokuz sözlü ve otuzdört poster bildiri
sunuldu.
Kongrenin
sonuçlanmasının ardından sonuç bildirgesi yayımlandı.
Sağlık ve sağlık hizmetleri insan
ve toplum hayatında önemli bir yere sahiptir. Bir çok ülke, sağlık hizmetlerinin
üretimi ve sunumuna giderek artan bir oranda pay ayırma zorunluluğu ile karşı
karşıyadır. Sağlık hizmetlerinin verimli, ekonomik, kaliteli, etkili, eşit,
sürekli ve ulaşılabilir olarak herkese, her zaman, her yerde sunulması gereği
olarak sağlık sektörü profesyonel yöneticiler tarafından yönetilmelidir.

Türkiye Cumhuriyeti sınırları
içinde yaşayan herkese Anayasal hakkı olan sağlık hizmeti ekonomik verimli,
etkili, eşit ve ulaşılabilir olarak sunulmalıdır. Hizmet sunumunda sevk
sistemine uyulmalı ve birinci basamak sağlık hizmetlerine önem
verilmelidir.
Sağlık
Yönetimi profesyonel bir meslektir. Profesyonellik en az lisans eğitimi ile
kazanılmaktadır. Bu nedenle dünyanın her yerinde olduğu gibi sağlık yönetimi
lisans ve lisansüstü eğitime dayalı olarak yürütülmelidir.
Türkiye'de Sağlık Yöneticiliği bir
meslek alanı olarak 224 sayılı Sağlık Hizmetlerinin Sosyalleştirilmesi Hakkında
Kanun ile gündeme gelmiştir. Bu yasa gereği olarak sağlık sisteminin yeniden
yapılanması sırasında ihtiyaç duyulan yönetici kadrolarının yetiştirilmesi amacı
ile birinci beş yıllık kalkınma planı gereği Sağlık Bakanlığı tarafından 1963
yılında Sağlık İdaresi Yüksekokulu kurulmuştur. Ancak profesyonel sağlık
yöneticilerinin 1987 yılından bu yana hastaneler basta olmak üzere sağlık kurum
ve kuruluşlarında istihdam edilmesinin engellenmesi nedeniyle, sağlık
hizmetlerinin üretiminin aksadığı verimli ve etkili olamadığı gö-rülmektedir. Bu
nedenle alanda mesleki eğitim almamış olanlar, kariyer ve liyakat sahibi
olmayanlar sağlık ve hastane yöneticiliği görevlerine
atanmamalıdır.
Sağlık
yönetiminin çağdaş yönetim ilkelerine uygun olarak yerine getirilmesi için
profesyonel sağlık yöneticilerinin acilen ilgili kadrolara atanmalıdır. Bu
nedenle ilgili mevzuatta gerekli düzenlemeler yapılarak profesyonel sağlık
yöneticilerinin görev yapacağı Sağlık Yöneticisi kadrosu ihdas
edilmelidir.
Sağlık Eğitim
Fakülteleri'nin Sağlık Yönetimi bölümlerine 2003 yılından bu yana YÖK tarafından
öğrenci kontenjanı verilmemektedir. AB' ye entegre olmaya çalışan Türkiye' de de
sağlık yönetimi açısından daha ileri gidilmesi gerekirken geri adımlar
atılmasının ülkenin yararına olmayacaktır. Kamu yararı ve ülke gerçekleriyle
bağdaşmayan bu uygulamaya son verilerek bu bölümlere 2006 yılından başlayarak
öğrenci kontenjanı verilmelidir.

Sağlık Bakanlığı tarafından 2005
yılında Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği'nde yapılan değişiklikle
bütün Sağlık Bilimleri Lisansiyerlerine Hastane Müdürü olma yolu açılmıştır.
Bilimsel gerçekler, kamu yararı ve 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu'na aykırı
olan düzenleme iptal edilmelidir.
TODAİE raporları, Sağlık Bakanlığı
Ulusal Sağlık Politikaları dokümanı ve Sağlıkta Dönüşüm Programı,
Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu Raporu, DPT 5 Yıllık Kalkınma Planları,
TUBITAK Raporları ve Sayıştay Genel Kurulu Raporu'nda önerildiği gibi Hastane ve
Sağlık Kurumlarının Profesyonel Sağlık Yöneticileri tarafından yönetilmesi için
gerekli düzenlemeler gecikmeden yapılmalıdır.
Sağlık hizmetleri sunumunda bilgi
teknolojilerinden etkili ve verimli şekilde yararlanabilmek için sağlık
enformasyon sisteminin bilimsel gereklere uygun olarak kullanıcı ve yönetici
ihtiyaçları doğrultusunda oluşturulması ve geliştirilmesi gerekmektedir.
Sağlık hukuku ve hastane mimarisi
alanında bilgi eksikliği bulunmaktadır. Bu eksiklikleri gidermek için bu
alanlardaki çalışmalar teşvik edilmelidir.
Sağlık kurumlarında kararlara esas
olmak üzere maliyetler hesaplanmalı ve ekonomik değerlendirme teknikleri
uygulanmalıdır.

Toplumun
sağlık statüsünün yükseltilmesinde sağlık yönetimi ile birlikte sağlık
eğitiminin de büyük önemi bulunmaktadır. Sağlık eğitimi çalışmalarına önem ve
öncelik verilmelidir. Toplumun sağlık düzeyinin artırılmasında Sağlık
Bakanlığı'nın belirlediği 2005-2030 hedeflerinin gerçekleştirilmesi ve sağlık
sorunlarının çözümü için sağlık eğitimi çalışmalarında başta sağlıklı beslenme,
süt ve gıda tüketimi (işlenmiş ve paketlenmiş) olmak üzere birçok konuya yer
verilmelidir. Sağlık Eğitimi konusunda lisans ve lisansüstü eğitim
yaygınlaştırılmalıdır.
Sağlık Bakanlığı hastanelerinde uygulanmaya başlayan kurumsal ve bireysel
performans sistemi döner sermaye gelirlerinin bölüşümünde istismara yol açacak
niteliktedir ve personel arasında çatışmalara neden olmaktadır. Bu sistemin
bilimsel performans değerlendirme kriterlerine uygun olarak geliştirilmesi
gerekmektedir.
Kısa süreli
sertifika eğitimleri ile sağlık yöneticisi yetiştirilmesi yanlıştır. Bu sadece
mevcut yöneticilere bir bakış açısı ve yönetsel anlayış kazandırabilecek bir
uygulamadır. Belli bir standarda bağlı olmadan açılan bu programlar
engellenmelidir.
Sağlık
hizmetleri teknolojik gelişmelere rağmen emek yoğun olarak sunulur. Sağlık
kurumlarının istenilen düzeyde kaliteli hizmet verebilmesi için her düzeyde var
olan personel eksikliği giderilmelidir. Sağlık hizmetlerinin veriminin
artırılmasında, katılımın sağlanması için sağlık çalışanlarının görev başı ve
hizmet içi hizmet içi eğitim verilmelidir.
|