75. Yıl Kadın Hastalıkları ve Doğum Hastanesi
Antep ile özdeşleşen önemli unsurlardan birisi de Antep
fıstığıdır. Türkiye'nin yaklaşık 56 ilinde Antep fıstığı üreticiliği yapılmakla
beraber potansiyel üretim Gaziantep, Kahramanmaraş, Adıyaman, Şanlıurfa,
Mardin, Diyarbakır ve Siirt gibi merkezlerde
yoğunlaşmaktadır. Ülkemiz, dünyada Antep fıstığı üretimi açısından çok
önemli bir konuma sahiptir. Ekonomik değeri yüksek olan Antep fıstığının ilk
olarak Etiler döneminde Güney Anadolu'da kültüre alınıp
yetiştirildiği ve kral sofaralarına girecek kadar kaliteli kültür çeşitlerinin
üretildği bilinmektedir. Antep fıstığı, miladi 1.YY'da Roma'ya,
oradan İspanya'ya, daha sonra'da Fransa'ya
kadar yayılmıştır.

Bebek dostu
hastane olmaya hak kazanan hastanenin gelişim öyküsünü başhekim
Opr. Dr. Sedat Baylar
’dan dinledik.
Göreve başlamanızdan bu yana
has-tanenizde gerçekleşen değişimler nelerdir? Bu değişimlerde HBYS’nin katkısı
ne boyuttadır?
 Göreve
geldiğimizde temel ilkemiz, hep daha iyi hizmet sunmaktı. Hastane politikamız:
Hastalarımız ve çalışanlarımızın haklarını koruyarak, memnuniyetlerini en üst
düzeye çıkartmak için tıbbın ve teknolojinin olanaklarını kullanarak sağlık
bakım kalitesini arttırmak oldu. Bu inanç ile sağlıkta toplam kalite yönetimi ve
standartlarını yerleştirmek adına 2004 yılında ISO 9001-2000 kalite
belgesi aldık. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması
Genel Merkezi'nin yaptığı denetim sonucu hastanemiz bebek dostu hastane
olmaya hak kazandı. Tüm çalışmaları-mızda amacımız, sağlık alanındaki en son
geliş-meleri ve teknolojiyi halkımıza sunmak oldu.
Göreve geldiğimizde hastanemizde
yarı otomasyon sistemi vardı. Daha sonra Sağlık Bakanlığı’mızın direktifiyle tam
otomasyon sistemini kurma çalışmalarına başladık. Söz konusu hizmete yönelik
olarak açılan ihaleyi Çözüm Bilgisayar kazandıktan sonra, bizim kullandığımız
yarı otomasyon uygulaması sırasında ortaya çıkan tüm aksaklıklar göz önüne
serildi. Böylece, karşılaştığımız tüm sorunlar Çözüm Bilgisayar
tarafından aşama aşama giderildi.
Hastanemizde kurulan bilgi işlem
ağı sayesinde hastalarımızın, Bilgi işlem önünde bekleme sürelerini otuz
saniyeyi geçmeyecek hale getirdik. Ayrıca, bir hastaya ayrılan ortalama muayene
süresini sekiz dakikaya kadar çıkardık.
 Hastalarımızın sunduğumuz hizmeti
en etkili bir biçimde alabilmeleri için kat sekreterleri alarak evrak takip
işlemlerini en aza indirdik.
Danışma birimimize yerleştirdiğimiz çalışanlarımız aracılığı ile hastalarımızı gideceği yer
konusunda bilgilendirdik.

Poliklinik defterlerini
tamamen ortadan kaldırarak kırtasiye işlemlerinden ve masraflarından
kurtulduk.
Poliklinikten
istenen tetkiklerin laboratuvar ekranında gözükmesi, istenirse poliklinikten ya
da internetten takip edilebilmesi imkanına kavuştuk.
Hastanemizin bilgi işlem alanında geldiği aşama çok güzel.
Fakat biz daha da fazlasını hedefliyoruz. Mesela radyolojide çekilen bir
grafinin internette başka bir ilden ya da sağlık kuruluşundan da
görülebilmesini istiyoruz. Bu aşamalar Türkiye'nin geldiği teknik seviyeyi
gösteren kriterler. Şu an bizim bu konuda geldiğimiz seviye sanırım tam
otomasyonun yüzde seksen, doksanlarında. Biz yüzde yüzünü yakalamak
istiyoruz.
Hasta
memnuniyeti açısından tam otomasyon sisteminin etkilerini öğ-renmek amacıyla
Başhekim Yardımcısı Opr. Dr. Ali Rıza Demir ile
görüştük.
Hastanenizde tam
otomasyon sistemi kurulduktan sonra hasta memnuniyeti açısından nasıl bir
farklılık gerçekleşti?

Mayıs 2004 tarihinde Çözüm Bilgisayar firması 75. Yıl Doğum Hasta-nesi'nde
HBYS'yi kurarak faaliyete başladı. Bu tarihten önceki dönemlerde “Sağlıkta
Dönüşüm Projesi”nin temel-lerinden olan tam otomasyon sistemi uygulanmamaktaydı.
Mayıs 2004 tarihinden sonra kademeli olarak tam otomasyona geçtik. Artık
hastanemizde ISO 9001-2000 Kalite Belgesi ne uygun
olarak bütün işlemlerimizi bilgisayar ortamında gerçekleştiriyoruz.
Bilindiği üzere“Sağlıkta Dönüşüm
Projesi” zaman kaybettirici ve israfa neden olan birçok uygulamayı ortadan
kaldırdı. Bu projenin gereklerinden olan tam otomasyon sistemi işlemlerimizi
yapmamız da bize hız kazandırdı. Kimlik, sağlık karnesi vs. fotokopilerin
uygulamadan kaldırılmış olması ilk müracaatta hastalarımızın karşılaştığı önemli
bir sıkıntıyı çözdü. Artık hastalarımızı hastanemize müracaatlarını yaptıktan
sonra hızla müstahaklık sorgulamasını yapıp gideceği bölüme yönlendiriyoruz.
Hastalarımız, muayene olacağı poliklinik odası önünde sırasını beklerken LCD
monitörden ismini görüp muayene odasına giriyor. Muayene sonrası istenen
laboratuvar teknikleri basılı form kullanmadan otomasyon aracılığı ile doğrudan
aktarıyoruz. Hastalarımızın doğrudan labo-ratuvara müracaatla gerekli
tetkiklerini yaptırabiliyor, sonuçları doğrudan hasta dosyasına aktarılıp ilgili
doktor tarafından görülüp değerlendiriyoruz.
Ayrıca
zaman kaybına yol açan poliklinik servis protokol def-terlerini kaldırdık.
Tüm kayıtlarımızı elektronik ortamda yapıyoruz .
Arşiv, personel, özlük, personel maaş ve döner sermaye işlemlerimizi bilgisayar
ortamında gerçekleştiriyoruz.

HBYS ile hastanemizin tüm gelir ve giderlerini kayıt altına
alarak
olası kaçakları önlüyoruz. Böylelikle otomasyon sisteminin
hastanemiz bütçesine önemli katkıları oluyor. Benzeri birçok uygulama ile hasta
ve çalışanların işlerini kolaylaştırıyoruz. Sonuçta hasta ve çalışanlarımızın
memnuniyetini arttırmış oluyoruz.
Tüm bu yaşadığımız kolaylıklar
HBYS’nin hastane işletmeciliğinde pek çok yararı olan çağdaş bir
sistem
olduğunu ortaya
çıkarıyor.
Hastanedeki yeni uygulamalar ve
bilgi yönetim sisteminin idari yönden sağladığı kolaylıkları öğrenmek amacıyla
Hastane Müdürü Beşir Yalçın
ile görüştük.
Hastanenizde katmadeğer yaratan yeni
uygulamalar ve kullandığınız bilgi yönetim sisteminin genel özellikleri hakkında
bilgi verir misiniz?
Hastanemiz 1999 yılında faaliyete geçmiştir.
On adet polikliniğimizdeki günlük poliklinik sayımız altıyüze yakındır. Fiili
yatak sayımız yüzellialtı olup, yatak işgal oranımız 2005 yılı sonu itibari ile
yüzde doksan üçtür.
 Hastanemiz, verdiği hizmetlerle kaliteyi bir
yaşam tarzı olarak benimsemeyi, hastalarımızı ve çalışanlarımızı memnun etmeyi,
dürüst ve prensipli kararlarla hizmet vermeyi amaçlalamaktadır. Uygulamakta
olduğumuz teşhis ve tedavi yöntemlerini de bu amaç doğrultusunda hasta
memnuniyetini ön planda tutarak sürdürmekteyiz. Bunun bir göstergesi olarak,
ilimizde Kalite Belgesi alan ilk kamu hastanesi Gaziantep 75. Yıl Kadın
Hastalıkları ve Doğum Hastanesi'dir. Bu temelde hastanemizde birçok çağdaş
uygulama hayata geçirilmiştir. HBYS’ nin bize kazandırdığı kolaylıkları ve yeni
uygulamalarımızın bazılarını saymak gerekirse:
Hastalarımızın sıra
karmaşası yaşamaması ve istediği hekime muayene olabilmesi için Hekim
Seçme Hakkı uygulamaktayız. Bu işlemi kolaylaştırmak için
polikliniklere LCD ekranlardan oluşan Çözüm Monitör Sistemi
’ni kurduk.
Hekimlerini seçen hastalarımız muayene ve işlem sıra numaralarını da bu sistem
sayesinde takip edebiliyorlar.
Ayrı noktalardaki Çözüm
Kamera Sistemi’yle hasta yakınları isterlerse yeni doğan ünitemizdeki
kuvözlerde yatan bebeklerini hastanemizin belli yerlerinde bulunan monitörlerden
ya da internet erişimi ile kişisel bilgisayarlarından
izleyebiliyorlar
.
 Hasta yakınları doğum yapan,
ameliyat olan hastalarının durumlarını bekleme salonlarına yerleştirilen
Hasta Bilgi Ekranı
’ndan öğrenebiliyorlar.
Personel ve hastaların güvenliğini sağlamak amacı ile 16 kamera ile 24
saat hastanenin güvenliğini sağlıyoruz.
Yenilenen laboratuvar
cihazlarımızın sisteme entegre olması sayesinde tahlil sonuçlarını alırken
manuel sistemdeki gibi hatalarla karşılaşmıyoruz. Sonuçlar zaman kaybetmeden,
izlenebiliyor. Hekimlerimizin yaptığı istemler ve sonuçlar bilgisayar ekranında
anında görüntülenebiliyor.
Bu sonuçları polikliniklerden ya da internetten takip edebiliyoruz
.
Ameliyathane ve doğum salonlarına
bariyer amaçlı yerleştirdiğimiz otomatik sensörlü kapılardan çalışanlarımızın
yararlanmasını sağlıyoruz. Aynı şekilde acil kapısını da sensörlü hale
getirmemizle hastaların daha rahat giriş çıkış yapmalarını sağlıyoruz.

Yenilediğimiz ve yeni aldığımız cihazlar arasında en önemlisi olan
mamografi cihazı sayesinde, hastalarımızı başka kuruma göndermeden taramalarını
yapabiliyoruz.
Yine yenilediğimiz özel servisimiz klimalı, televizyonlu, buzdolaplı ve
özel yataklı olarak halkımıza hizmet veriyor. Emekli Sandığı, SSK, Bağkur ve
resmi hastalarımız küçük bir fark karşılığı bu konfordan
yararlanabiliyorlar.
Hastanemizde hasta geri bildirim servisi
uygulanıyor. Her üç ayda bir yatan hastalarımız, taburcu olduktan sonra evlerinden aranarak, anketler
yapılıp hasta memnuniyeti ölçülüyor.
Haksız uygulamaya maruz kalan
hastaların mağduriyetini gidermek amacı ile kurulan Hasta Hakları
Birimi
hakkında bilgi almak amacıyla Hasta Hakları Birimi
Sorumlusu Ayşegül Toprak
ile görüştük.
Hastanenizdeki
Hasta Hakları Birimi’nin kuruluş amacı doğrultusunda yaptığı çalışmalar
nelerdir?
Sağlık Bakanlığı’mızın yönergeleri doğrultusunda Hasta Hakları Birimimiz
Şubat 2004 tarihinde kuruldu.
Hastanemizin bu birimi kurmasındaki amaç, sıkıntıya düşebilecek
hastalarımızın problemlerini yerinde çözebilmektir. Sistemden ya da hizmetten
kaynaklanabilecek sorunların çözümü ve hak ihlallerinin önlenmesidir.
Çalışanlarımızdan kaynaklanabilecek hak ihlali ya da kusur söz konusu olduğunda
hastalarımızın haklarını aramaktır.
Hasta hakları uygulamalarından insan onuruna
yakışır bir şekilde herkesin faydalanabilmesi ve insanca sağlık hizmeti için hak
ihlallerinde hukuki koruma yollarının fiilen korunması hedef alınmaktadır.

Hasta hakları birimimiz, hastalarımızın ya da yakınlarının sorunlarını
paylaştığı ve çözüm aradığı bir yerdir.
Hastalarımız birimimize
müracaat ettiklerinde ilk olarak onları sakinleştirip, dinliyoruz. Şikayetleri
yerinde çözerek hastalarımızı rahatlatıyoruz. Şikayet ciddi anlamda kusur ve
ihlali içeriyorsa dosya başhekimimize, o kanalla da sağlık müdürlüğümüze
gidiyor. Yönerge gereği şikayet internetle bakanlığımıza bildiriliyor. Üç gün
içerisinde taraflardan bilgilendirme alınıp en geç onbeş gün içinde hasta
hakları toplantısına sunuluyor. Kapalı oy sistemi ile çıkan sonuç taraflara
bildiriliyor. Komisyondan çıkan sonuç yine Sağlık Bakanlığı Hasta
Hakları Genel Müdürlüğü
’ne
bildiriliyor.
|