Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

75. Yıl Kadın Hastalıkları ve Doğum Hastanesi

     Antep ile özdeşleşen önemli unsurlardan birisi de Antep fıstığıdır. Türkiye'nin yaklaşık 56 ilinde Antep fıstığı üreticiliği yapılmakla beraber potansiyel üretim Gaziantep, Kahramanmaraş, Adıyaman, Şanlıurfa, Mardin, Diyarbakır ve Siirt gibi merkezlerde yoğunlaşmaktadır. Ülkemiz, dünyada Antep fıstığı üretimi açısından  çok önemli bir konuma sahiptir. Ekonomik değeri yüksek olan Antep fıstığının ilk olarak Etiler döneminde Güney Anadolu'da kültüre alınıp yetiştirildiği ve kral sofaralarına girecek kadar kaliteli kültür çeşitlerinin üretildği bilinmektedir. Antep fıstığı, miladi 1.YY'da Roma'ya, oradan İspanya'ya, daha sonra'da Fransa'ya kadar yayılmıştır.

75. Yıl Kadın Hastalıkları ve Doğum Hastanesi

     Bebek dostu hastane olmaya hak kazanan hastanenin gelişim öyküsünü başhekim Opr.  Dr.  Sedat Baylar ’dan dinledik.

     Göreve başlamanızdan bu yana has-tanenizde gerçekleşen değişimler nelerdir? Bu değişimlerde HBYS’nin katkısı ne boyuttadır?


     Göreve geldiğimizde temel ilkemiz, hep daha iyi hizmet sunmaktı. Hastane politikamız: Hastalarımız ve çalışanlarımızın haklarını koruyarak, memnuniyetlerini en üst düzeye çıkartmak için tıbbın ve teknolojinin olanaklarını kullanarak sağlık bakım kalitesini arttırmak oldu. Bu inanç ile sağlıkta toplam kalite yönetimi ve standartlarını yerleştirmek adına 2004 yılında  ISO 9001-2000 kalite belgesi aldık. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Merkezi'nin yaptığı denetim sonucu hastanemiz bebek dostu hastane olmaya hak kazandı. Tüm çalışmaları-mızda amacımız, sağlık alanındaki en son geliş-meleri ve teknolojiyi halkımıza sunmak oldu.

     Göreve geldiğimizde hastanemizde yarı otomasyon sistemi vardı. Daha sonra Sağlık Bakanlığı’mızın direktifiyle tam otomasyon sistemini kurma çalışmalarına başladık. Söz konusu hizmete yönelik olarak açılan ihaleyi Çözüm Bilgisayar kazandıktan sonra, bizim kullandığımız yarı otomasyon uygulaması sırasında ortaya çıkan tüm aksaklıklar göz önüne serildi. Böylece, karşılaştığımız tüm sorunlar Çözüm Bilgisayar tarafından aşama aşama giderildi.

     Hastanemizde kurulan bilgi işlem ağı sayesinde hastalarımızın, Bilgi işlem önünde bekleme sürelerini otuz saniyeyi geçmeyecek hale getirdik. Ayrıca, bir hastaya ayrılan ortalama muayene süresini sekiz dakikaya kadar çıkardık.


     Hastalarımızın sunduğumuz hizmeti en etkili bir biçimde alabilmeleri için kat sekreterleri alarak evrak takip işlemlerini en aza indirdik.

     Danışma birimimize yerleştirdiğimiz çalışanlarımız aracılığı ile hastalarımızı gideceği yer konusunda bilgilendirdik.

Başhekim Op. Dr. Sedat Baylar
     Poliklinik defterlerini tamamen ortadan kaldırarak kırtasiye işlemlerinden ve masraflarından kurtulduk.

     Poliklinikten istenen tetkiklerin laboratuvar ekranında gözükmesi, istenirse poliklinikten ya da internetten takip edilebilmesi imkanına kavuştuk.

     Hastanemizin bilgi işlem alanında geldiği aşama çok güzel. Fakat biz daha da fazlasını hedefliyoruz. Mesela radyolojide çekilen bir grafinin internette başka bir ilden ya da sağlık kuruluşundan da görülebilmesini istiyoruz. Bu aşamalar Türkiye'nin geldiği teknik seviyeyi gösteren kriterler. Şu an bizim bu konuda geldiğimiz seviye sanırım tam otomasyonun yüzde seksen, doksanlarında. Biz yüzde yüzünü yakalamak istiyoruz.

     Hasta memnuniyeti açısından tam otomasyon sisteminin etkilerini öğ-renmek amacıyla Başhekim Yardımcısı Opr. Dr. Ali Rıza Demir ile  görüştük.

     Hastanenizde tam otomasyon sistemi kurulduktan sonra hasta memnuniyeti açısından nasıl bir farklılık  gerçekleşti?


     Mayıs 2004 tarihinde Çözüm Bilgisayar firması 75. Yıl Doğum Hasta-nesi'nde HBYS'yi kurarak faaliyete başladı. Bu tarihten önceki dönemlerde “Sağlıkta Dönüşüm Projesi”nin temel-lerinden olan tam otomasyon sistemi uygulanmamaktaydı. Mayıs 2004 tarihinden sonra kademeli olarak tam otomasyona geçtik. Artık hastanemizde ISO 9001-2000 Kalite Belgesi ne uygun olarak bütün işlemlerimizi bilgisayar ortamında gerçekleştiriyoruz.


     Bilindiği üzere“Sağlıkta Dönüşüm Projesi” zaman kaybettirici ve israfa neden olan birçok uygulamayı ortadan kaldırdı. Bu projenin gereklerinden olan tam otomasyon sistemi işlemlerimizi yapmamız da bize hız kazandırdı. Kimlik, sağlık karnesi vs. fotokopilerin uygulamadan kaldırılmış olması ilk müracaatta hastalarımızın karşılaştığı önemli bir sıkıntıyı çözdü. Artık hastalarımızı hastanemize müracaatlarını yaptıktan sonra hızla müstahaklık sorgulamasını yapıp gideceği bölüme yönlendiriyoruz. Hastalarımız, muayene olacağı poliklinik odası önünde sırasını beklerken LCD monitörden ismini görüp muayene odasına giriyor. Muayene sonrası istenen laboratuvar teknikleri basılı form kullanmadan otomasyon aracılığı ile doğrudan aktarıyoruz. Hastalarımızın doğrudan labo-ratuvara müracaatla gerekli tetkiklerini yaptırabiliyor, sonuçları doğrudan hasta dosyasına aktarılıp ilgili doktor tarafından görülüp değerlendiriyoruz.

     Ayrıca zaman kaybına yol açan poliklinik servis protokol def-terlerini kaldırdık. Tüm kayıtlarımızı elektronik ortamda yapıyoruz . Arşiv, personel, özlük, personel maaş ve döner sermaye işlemlerimizi bilgisayar ortamında gerçekleştiriyoruz.

Başhekim Yrd. Op. Dr. Ali Rıza Demir

     HBYS ile hastanemizin tüm gelir ve giderlerini kayıt altına alarak olası kaçakları önlüyoruz. Böylelikle otomasyon sisteminin hastanemiz bütçesine önemli katkıları oluyor. Benzeri birçok uygulama ile hasta ve çalışanların işlerini kolaylaştırıyoruz. Sonuçta hasta ve çalışanlarımızın memnuniyetini arttırmış oluyoruz. 


     Tüm bu yaşadığımız kolaylıklar HBYS’nin hastane işletmeciliğinde pek çok yararı olan çağdaş bir sistem olduğunu ortaya çıkarıyor.


     Hastanedeki yeni uygulamalar ve bilgi yönetim sisteminin idari yönden sağladığı kolaylıkları öğrenmek amacıyla Hastane Müdürü Beşir Yalçın ile görüştük.


     Hastanenizde katmadeğer yaratan yeni uygulamalar ve kullandığınız bilgi yönetim sisteminin genel özellikleri hakkında bilgi verir misiniz?


     Hastanemiz 1999 yılında faaliyete geçmiştir. On adet polikliniğimizdeki günlük poliklinik sayımız altıyüze yakındır. Fiili yatak sayımız yüzellialtı olup, yatak işgal oranımız 2005 yılı sonu itibari ile yüzde doksan üçtür.



     Hastanemiz, verdiği hizmetlerle kaliteyi bir yaşam tarzı olarak benimsemeyi, hastalarımızı ve çalışanlarımızı memnun etmeyi, dürüst ve prensipli kararlarla hizmet vermeyi amaçlalamaktadır. Uygulamakta olduğumuz teşhis ve tedavi yöntemlerini de bu amaç doğrultusunda hasta memnuniyetini ön planda tutarak sürdürmekteyiz. Bunun bir göstergesi olarak, ilimizde Kalite Belgesi alan ilk kamu hastanesi Gaziantep 75. Yıl Kadın Hastalıkları ve Doğum Hastanesi'dir. Bu temelde hastanemizde birçok çağdaş uygulama hayata geçirilmiştir. HBYS’ nin bize kazandırdığı kolaylıkları ve yeni uygulamalarımızın bazılarını saymak gerekirse: 

Hastalarımızın sıra karmaşası yaşamaması ve istediği hekime muayene olabilmesi için Hekim Seçme Hakkı uygulamaktayız. Bu işlemi kolaylaştırmak için polikliniklere LCD ekranlardan oluşan Çözüm Monitör Sistemi ’ni kurduk. Hekimlerini seçen hastalarımız muayene ve işlem sıra numaralarını da bu sistem sayesinde takip edebiliyorlar.


     Ayrı noktalardaki Çözüm Kamera Sistemi’yle hasta yakınları isterlerse yeni doğan ünitemizdeki kuvözlerde yatan bebeklerini hastanemizin belli yerlerinde bulunan monitörlerden ya da internet erişimi ile kişisel bilgisayarlarından izleyebiliyorlar .



     Hasta yakınları doğum yapan, ameliyat olan hastalarının durumlarını bekleme salonlarına yerleştirilen Hasta Bilgi Ekranı ’ndan öğrenebiliyorlar.


     Personel ve hastaların güvenliğini sağlamak amacı ile 16 kamera ile 24 saat hastanenin güvenliğini sağlıyoruz.


     Yenilenen laboratuvar cihazlarımızın sisteme entegre olması sayesinde tahlil sonuçlarını alırken manuel sistemdeki gibi hatalarla karşılaşmıyoruz. Sonuçlar zaman kaybetmeden, izlenebiliyor. Hekimlerimizin yaptığı istemler ve sonuçlar bilgisayar ekranında anında görüntülenebiliyor. Bu sonuçları polikliniklerden ya da internetten  takip edebiliyoruz .


     Ameliyathane ve doğum salonlarına bariyer amaçlı yerleştirdiğimiz otomatik sensörlü kapılardan çalışanlarımızın yararlanmasını sağlıyoruz. Aynı şekilde acil kapısını da sensörlü hale getirmemizle hastaların daha rahat giriş çıkış yapmalarını sağlıyoruz.

Hasta Hakları Birim Sorumlusu Ayşegül Toprak
    
Yenilediğimiz ve yeni aldığımız cihazlar arasında en önemlisi olan mamografi cihazı sayesinde, hastalarımızı başka kuruma göndermeden taramalarını yapabiliyoruz.

     
    
Yine yenilediğimiz özel servisimiz klimalı, televizyonlu, buzdolaplı ve özel yataklı olarak halkımıza hizmet veriyor. Emekli Sandığı, SSK, Bağkur ve resmi hastalarımız küçük bir fark karşılığı bu konfordan yararlanabiliyorlar.


     Hastanemizde hasta geri bildirim servisi uygulanıyor. Her üç ayda bir yatan hastalarımız, taburcu olduktan  sonra evlerinden aranarak, anketler yapılıp hasta memnuniyeti ölçülüyor.


     Haksız uygulamaya maruz kalan hastaların mağduriyetini gidermek amacı ile kurulan Hasta Hakları Birimi hakkında  bilgi almak amacıyla Hasta Hakları Birimi Sorumlusu Ayşegül Toprak ile görüştük.

    
     Hastanenizdeki Hasta Hakları Birimi’nin kuruluş amacı doğrultusunda yaptığı çalışmalar nelerdir?

     
    
Sağlık Bakanlığı’mızın yönergeleri doğrultusunda Hasta Hakları Birimimiz Şubat 2004 tarihinde kuruldu.

         
    
Hastanemizin bu birimi kurmasındaki amaç, sıkıntıya düşebilecek hastalarımızın problemlerini yerinde çözebilmektir. Sistemden ya da hizmetten kaynaklanabilecek sorunların çözümü ve hak ihlallerinin önlenmesidir. Çalışanlarımızdan kaynaklanabilecek hak ihlali ya da kusur söz konusu olduğunda hastalarımızın haklarını aramaktır.

        
    
Hasta hakları uygulamalarından insan onuruna yakışır bir şekilde herkesin faydalanabilmesi ve insanca sağlık hizmeti için hak ihlallerinde hukuki koruma yollarının fiilen korunması hedef alınmaktadır.

    


     Hasta hakları birimimiz, hastalarımızın ya da yakınlarının sorunlarını paylaştığı ve çözüm aradığı bir yerdir.

     
    
Hastalarımız birimimize müracaat ettiklerinde ilk olarak onları sakinleştirip, dinliyoruz. Şikayetleri yerinde çözerek hastalarımızı rahatlatıyoruz. Şikayet ciddi anlamda kusur ve ihlali içeriyorsa dosya başhekimimize, o kanalla da sağlık müdürlüğümüze gidiyor. Yönerge gereği şikayet internetle bakanlığımıza bildiriliyor. Üç gün içerisinde taraflardan bilgilendirme alınıp en geç onbeş gün içinde hasta hakları toplantısına sunuluyor. Kapalı oy sistemi ile çıkan sonuç taraflara bildiriliyor. Komisyondan çıkan sonuç yine Sağlık Bakanlığı Hasta Hakları Genel Müdürlüğü ’ne bildiriliyor.

(24.11.2005)