SSK Sivas Bölge Hastanesi
 “Türkiye’de 
Dışarıdaki  Başka Bir 
Birimle  Entegre Olan Tek Hastane.”

 Ana 
binası yenilenmekte olan SSK Sivas Bölge Hastanesi, kısıtlı imkanlarına rağmen 
kiraladığı TCDD Sivas Hastanesi'nde hizmet vermeye çalışırken, otomasyon 
sistemini de hızla geliştiriyor. Cumhuriyet Üniversitesi'nde bulunan Yataklı 
Servis Birimi’nin eczanesine, online olarak bağlı olması nedeniyle, Türkiye'de 
dışarıdaki başka bir birimle entegre olan tek hastane olma özelliğini 
taşıyor.
            Ana 
binası yenilenmekte olan SSK Sivas Bölge Hastanesi, kısıtlı imkanlarına rağmen 
kiraladığı TCDD Sivas Hastanesi'nde hizmet vermeye çalışırken, otomasyon 
sistemini de hızla geliştiriyor. Cumhuriyet Üniversitesi'nde bulunan Yataklı 
Servis Birimi’nin eczanesine, online olarak bağlı olması nedeniyle, Türkiye'de 
dışarıdaki başka bir birimle entegre olan tek hastane olma özelliğini 
taşıyor.
            
Türkiye'nin yüzölçümü olarak ikinci büyük ili olan Sivas'ta, Bölge hastanesi 
olarak 1975 yılında 140 yataklı bir hastane olarak hizmete açılan SSK Sivas 
Bölge Hastanesi, bugün ana binalarının onarımda olması nedeniyle, TCDD Sivas 
Hastanesi'nde hizmet  vermeye devam 
ediyor. Bir yandan ana binalarının onarımına kaynak yaratmaya çalışılan 
hastanede, diğer yandan hizmetlerin daha mükemmelleşmesi için Tam Otomasyon 
sistemine geçebilmenin altyapısı  
oluşturulmaya  
çalışılıyor.
            
1975 yılında 22 dönümlük bir arazi üzerine kurulan hastane, A, B, C, D 
bloklarından oluşan 4 ana Blok ile Çocuk ve İntaniye Servisleri, Hemşire 
Lojmanı, Garaj ve Misafirhane gibi yardımcı bloklardan oluşmakta. İlk 
kuruluşunda 140 olan yatak kapasitesi sonra 255'e, daha sonra da 346 ve 376 
yatak kapasitesine yükseltilen hastane, bölge halkına daha iyi hizmet verebilmek 
ve yatak kapasitesini 450'ye yükseltebilmek için 15.01.1999 tarihinde genel 
onarıma alınmış. Onarım nedeniyle poliklinik hizmetleri ile  diğer  hizmetlerin  daha sağlıklı yürütülebilmesi için TCDD 
Sivas Hastanesi kiralanarak geçtiğimiz yılın sonunda buraya taşınılmış. SSK 
Sivas Bölge Hastanesi; yataklı servisleriyle ana binada, poliklinikler ve diğer 
hizmetleriyle TCDD Sivas Hastanesi'nde ve yine yataklı servisi ve küçük bir 
eczanesiyle Cumhuriyet Üniversitesi Hastanesi'nde tüm imkansızlıklara rağmen en 
iyi hizmeti vermeye devam ediyor. Üniversite hastanesindeki eczanesiyle online 
bağlantısı olan SSK Sivas Bölge Hastanesi,bu özelliğiyle Türkiye'de  dışarıdaki  başka bir  birimle entegre olan tek hastane olma 
özelliği taşıyor.
            
SSK Tokat ve Erzincan Hastanelerinin bağlı bulunduğu, Yozgat'ın ise bir 
kısım ilçelerindeki sigortalı/emekli ve hak sahiplerinin doğrudan müracaat 
ettiği SSK Sivas Bölge Hastanesi'nde,onarımın devam etmesi nedeniyle halen 304 
fiili yatakla hizmet verilmekte. Hastanenin, merkez ilçede bir yataklı tesisi, 
17 ilçesinden; Divriği ve Kangal'da birer yataksız Dispanseri, Gemerek'te ise 
bir sağlık istasyonu bulunurken, 2001 yılının ekim ayında açılan Hemodiyaliz 
Ünitesi 11 makine ile halen günlük 20 hasta kapasitesi ile 2 vardiya halinde 
hizmet vermekte.
            
Hastanede, yıllardır kullanılan Çözüm Bilgisayar programlarından sonra, 
yine Çözüm Bilgisayar ile tam otomasyona geçme hazırlıkları yapılırken, Çözüm 
Haber Dergisi olarak başta Başhekim Uzman Dr. Sebatı Erdik olmak üzere hastane 
çalışanlarıyla bir dizi söyleşi gerçekleştirdik.
            
“1999 yılına kadar onarım görmemiş bir hastane 
”
 
            
10 yıldır Üroloji Uzmanı olarak  
görev yapan ve 2001 yılının temmuz ayında Başhekimlik  görevine getirilen Uzman Dr. Sebatı 
Erdik, bölge  hastanesi  olması  nedeniyle hasta potansiyelinin çok fazla 
olduğunu söyledi. Dr. Erdik, 1975 yılında kurulan hastanenin 1999 yılına kadar 
hiç onarım görmediğini, geçen sene haziran ayında  boşalan TCDD Sivas Hastanesi'ni kiralama 
yoluyla aldıklarını ve o tarihten itibaren  
de burada hizmet vermeye başladıklarını ifade etti. Poliklinik 
hizmetlerini geçici olarak burada sunmak zorunda kaldıklarını anlatan Dr.Erdil, 
ana binalarının yenilenmesinin ardından, Demiryolu Hastanesini kapatmak yerine 
Kadın Doğum ve Çocuk Hastanesi olarak hizmet vermeye devam etmesini 
planladıklarını söyledi. Eylül ayında hastane onarımının tamamen biteceğini 
belirten Dr. Erdik, “şu anda 27 poliklinik ile  hizmet  vermekteyiz. Kendi ana binamıza geçince 
40 poliklinik ile hizmet vermeye başlayacağız ki, bu bizim için çok önemli bir 
rakam. O zaman hastalarımız daha rahat muayene ve tedavi olacakları gibi, 
hekimlerimiz de daha rahat çalışma ortamına sahip olacak ve daha iyi hizmet 
verebilecekler. Ama esas hedefimiz poliklinik binasını beş katlı yapmak. Bunun 
için çalışmalarımız tüm hızıyla devam edecek" dedi. Dr. Erdil, yıllardır 
kullandıkları Çözüm Programları'ndan çok  
memnun olduklarını ve 15 Ocak 2001 tarihinde de yine Çözüm Bilgisayar ile 
telefonla  randevu   sistemine   geçtiklerini vurgulayan Dr. Erdik, 
"Sistem sadece bize değil hastalarımıza da kolaylıklar getirdi. Özellikle 
Telefonla Randevu Sistemi umduğumuzdan da başarılı oldu. Hastalarımızın yüzde 
87'si telefonla randevu alarak muayene olmaktadır. Randevu alıp gelen hasta 
sayısı yüzde 55'i bulurken, muayeneye geç gelen hasta sayımız yüzde 13, gelmeyen 
hasta sayımız yüzde 15'tir. Randevu dışı gelerek muayene olan hastalarımızın 
sayısı ise günlük ortalama 300-400 kişi. Günlük hasta sayımızın 2500 civarında 
olduğunu düşünürseniz tüm eksikliklere ve olanaksızlıklara rağmen sistemin 
başarılı olduğunu düşünüyorum" dedi. Reçete sayısının günlük ortalama 1200 
civarında olduğunu kaydeden Dr. Erdil, ayrıca Cumhuriyet Üniversitesi 
Hastanesi'nde, online sistemi ile entegre oldukları bir servis eczanesinin de 
olduğunu vurguladı. Başhekim Erdil, dışarıdaki başka bir birim ile online 
sistemiyle bağlı olan başka bir hastanenin bulunmadığını ifade ederek, "Bu 
sistem sayesinde orada yatan hastalarımız buraya kadar gelip reçete yazdırmak ya 
da ilaç  almak zorunda kalmıyorlar. 
Ayrıca biz de tabela reçete sayesinde, hastaya gerektiği kadar yani ihtiyacı 
kadar ilaç vererek büyük bir tasarruf sağlıyoruz.Yani bir kutu ilaç vermek 
yerine hastanın ihtiyacı kadar ilaç veriyoruz. Bu katkı da yine bilgisayar 
sistemi sayesinde oluyor” diye konuştu.           
 İmkanların 
çok sıkışık olması ve hastane inşaatının devam etme-sine rağmen en iyi hizmeti 
sunmaya çalıştıklarını ifade eden Dr. Erdil, tüm olumsuzluklara rağmen hastane 
inşasında yenilik yapıldığı gibi otomasyon sisteminde de tam otomasyona geçmek 
için altyapı çalışmalarını da sürdürdüklerini belirtti. Üç yerde birden hizmet 
sunmaya çalıştıklarını anlatan Dr. Erdil, "Bu nedenle zaman kaybı ve nakit kaybı 
yaşamaktayız. Ama hizmetin devamlılığı adına yapabileceklerimiz bu kadar. Tüm 
sorunlarımızı çözdüğümüz zaman çok daha iyi ve verimli hizmet edeceğiz. En 
önemli gelişmelerden biri de ameliyathane sayımızı 9'a çıkartmış olacağız"dedi. 
Bilgisayar programına MSDOS ile başladıklarını ifade eden Dr. Erdil, iki ay önce 
Windows'a geçtiklerini söyledi. İlk başlarda personelin kullanıma alışma sorunu 
olduğunu anlatan Dr. Erdil,, "ama şimdi bunlar düzeldi. Bilgi işlem  merkezimizi ikiye bölmek zorunda kaldık. 
Ana makineyi idari ve polikliniklerin yoğun olduğu yere taşımak zorunda kaldık. 
Yataklı servislerin olduğu yerde, karantina, ameliyathane, acil ve diş ünitesi 
ve eczane kaldı. Burada ana makineyle bağlantı konusunda sorunlar çıktı. Bu da 
doğal çünkü taşınalı daha bir ay oldu. Bu sıkıntıları aşmak üzereyiz. Hem 
programı hızlandırmak hem aradaki bağlantıyı kurup daha çabuğa indirmek için 
çeşitli çalışmalarımız devam etmektedir. Yılda 700 bin kişiye hizmet sunarken 
doğal olarak aksaklıklar oluyor. Ama biz sistemden memnunuz" diyerek Çözüm 
Bilgisayar'a ve Çözüm Programları'na  
olan  güvenini  dile  getirdi.
           İmkanların 
çok sıkışık olması ve hastane inşaatının devam etme-sine rağmen en iyi hizmeti 
sunmaya çalıştıklarını ifade eden Dr. Erdil, tüm olumsuzluklara rağmen hastane 
inşasında yenilik yapıldığı gibi otomasyon sisteminde de tam otomasyona geçmek 
için altyapı çalışmalarını da sürdürdüklerini belirtti. Üç yerde birden hizmet 
sunmaya çalıştıklarını anlatan Dr. Erdil, "Bu nedenle zaman kaybı ve nakit kaybı 
yaşamaktayız. Ama hizmetin devamlılığı adına yapabileceklerimiz bu kadar. Tüm 
sorunlarımızı çözdüğümüz zaman çok daha iyi ve verimli hizmet edeceğiz. En 
önemli gelişmelerden biri de ameliyathane sayımızı 9'a çıkartmış olacağız"dedi. 
Bilgisayar programına MSDOS ile başladıklarını ifade eden Dr. Erdil, iki ay önce 
Windows'a geçtiklerini söyledi. İlk başlarda personelin kullanıma alışma sorunu 
olduğunu anlatan Dr. Erdil,, "ama şimdi bunlar düzeldi. Bilgi işlem  merkezimizi ikiye bölmek zorunda kaldık. 
Ana makineyi idari ve polikliniklerin yoğun olduğu yere taşımak zorunda kaldık. 
Yataklı servislerin olduğu yerde, karantina, ameliyathane, acil ve diş ünitesi 
ve eczane kaldı. Burada ana makineyle bağlantı konusunda sorunlar çıktı. Bu da 
doğal çünkü taşınalı daha bir ay oldu. Bu sıkıntıları aşmak üzereyiz. Hem 
programı hızlandırmak hem aradaki bağlantıyı kurup daha çabuğa indirmek için 
çeşitli çalışmalarımız devam etmektedir. Yılda 700 bin kişiye hizmet sunarken 
doğal olarak aksaklıklar oluyor. Ama biz sistemden memnunuz" diyerek Çözüm 
Bilgisayar'a ve Çözüm Programları'na  
olan  güvenini  dile  getirdi.
Dr. Erdil kendi 
binalarına geçtiklerinde amaçlarının tam otomasyon sistemine geçmek olduğunu 
söyledi.
“Çözüm Bilgisayarla 
çözüm daha kolay.”
 
            
SSK Sivas Bölge Hastanesi'nde 1996 yılından beri görev yapmakta olan 
hastanenin Bilgi İşlem Merkezi  
sorumlularından Ahmet Güleryüz, Çözüm Bilgisayarın programları sayesinde 
işlerinin çok daha kolaylaştığını ifade etti. Dergimize gözlemlerini anlatan 
Güleryüz sistem kurulmadan önce, hastanede, sadece eczane ve idari işlerde  personel programı olmak üzere, iki yerde 
bilgisayar sistemini kurulu olduğunu  
belirterek, "halen kullanmadığımız, ama geçmişte kullandığımız Yurtdışı 
Servisi'nin altında  bizim kendi 
personellerimizin geliştirdiği programlar vardı. Daha sonra  96 yılının 10. ayında otomasyona geçtik. 
Eczane, Hasta Takip, Ayniyat ve diğer tüm birimlerin hepsi sisteme entegre olmuş 
durumda" dedi. Sisteme geçiş amaçlarının, bilgilerin daha pratik olarak akışını 
sağlamak olduğu gibi gerek hastalara daha iyi hizmet gerekse hekimlerin işlerini 
çok daha iyi yapabilmelerini sağlamak olduğunu belirten Güleryüz, sistem 
sayesinde gereksiz kırtasiye işlemlerinin hemen hemen kalktığını vurguladı. 
Güleryüz, "Arşivde zaman kaybımız kalmadığı gibi, yatan bir hastanın dosyasına 
ulaşmak şimdi çok daha basit. Kırtasiye işlemleri neredeyse kalktı. Hem 
servislere hem polikliniklere yönelik imkanların düzenlenmesi çok daha iyi" diye 
konuştu.
 Güleryüz, Bilgi 
İşlem Merkezi olarak, hastanenin otomasyon programlarının kullanımında hastane 
personeline eğitici ve yardımcı çalışmalar yapmakla birlikte, pratik içerisinde 
eğitmek, donanım, bilgisayar ağ bağlantıları ve elektrik  tesisatlarından  kaynaklanmakta  olan   arızaların giderilmesinde de ilk 
müdahaleyi kendilerinin yapmakta olduğunu ifade ederek merkezin işlevselliğini 
özetledi; "Genel olarak Hastane Otomasyonu; Programlarının yedeklenmesi, yapılan 
yeniliklerin aktarılması ve veri datalarının bakımını yaparak sis-temin sağlıklı 
bir şekilde yürümesini denetlemekte ve gerekli tedbirleri almaktadır.
          Güleryüz, Bilgi 
İşlem Merkezi olarak, hastanenin otomasyon programlarının kullanımında hastane 
personeline eğitici ve yardımcı çalışmalar yapmakla birlikte, pratik içerisinde 
eğitmek, donanım, bilgisayar ağ bağlantıları ve elektrik  tesisatlarından  kaynaklanmakta  olan   arızaların giderilmesinde de ilk 
müdahaleyi kendilerinin yapmakta olduğunu ifade ederek merkezin işlevselliğini 
özetledi; "Genel olarak Hastane Otomasyonu; Programlarının yedeklenmesi, yapılan 
yeniliklerin aktarılması ve veri datalarının bakımını yaparak sis-temin sağlıklı 
bir şekilde yürümesini denetlemekte ve gerekli tedbirleri almaktadır.
 Telefonla Randevu 
Sistemi'nin tamamıyla oturduğunu vurgulayan Güleryüz, sistemin gerek hastalara 
gerekse hekimlere büyük kolaylıklar getirdiğini ifade etti. Güleryüz, hastaların 
artık kuyruklarda beklemek zorunda kalmadığını, randevusunu aldıktan sonra 
saatinde muayenesini olabildiklerini anlatarak, "bütün işlemler bilgisayar 
ortamında yapılıyor. Hekimler hastalarını çok daha iyi muayene edebiliyor artık. 
Sıra derdi ya da çok sayıda hasta ile uğraşmak  zorunda  kalmıyor.  Eczane, sevk ve diğer işlemleri 
bilgisayar ile sistem sayesinde daha kolay ve daha hızlı yapabiliyor" dedi. 
Üniversite Hastanesi'ndeki Servis Eczanesiyle kurulan online sistemi sayesindeki 
kolaylıklara da değinen Güleryüz şunları anlattı; "Servis Eczanesinin 
açılmasıyla, hastanın ilaç ve reçete için üniversiteye gidiş geliş sorunu 
kalmadı. Hasta bir daha bu-raya kadar gelmiyor. Önceden reçeteyle geliyordu. 
Online sistemi sayesinde merkeze bağlı olduğu için hastanın işleri direkt servis 
eczanemizde yapılıyor. Ayrıca, tabela sistemi olduğu için ilaç israfı önlendi ve 
büyük bir tasarruf sağlandı. Kurum içi sevklerde de yine ilgili hastanelere 
sistem aracılığıyla sevk ediliyor. Bu sevk de bilgisayar ile takip  ediliyor.”
          Telefonla Randevu 
Sistemi'nin tamamıyla oturduğunu vurgulayan Güleryüz, sistemin gerek hastalara 
gerekse hekimlere büyük kolaylıklar getirdiğini ifade etti. Güleryüz, hastaların 
artık kuyruklarda beklemek zorunda kalmadığını, randevusunu aldıktan sonra 
saatinde muayenesini olabildiklerini anlatarak, "bütün işlemler bilgisayar 
ortamında yapılıyor. Hekimler hastalarını çok daha iyi muayene edebiliyor artık. 
Sıra derdi ya da çok sayıda hasta ile uğraşmak  zorunda  kalmıyor.  Eczane, sevk ve diğer işlemleri 
bilgisayar ile sistem sayesinde daha kolay ve daha hızlı yapabiliyor" dedi. 
Üniversite Hastanesi'ndeki Servis Eczanesiyle kurulan online sistemi sayesindeki 
kolaylıklara da değinen Güleryüz şunları anlattı; "Servis Eczanesinin 
açılmasıyla, hastanın ilaç ve reçete için üniversiteye gidiş geliş sorunu 
kalmadı. Hasta bir daha bu-raya kadar gelmiyor. Önceden reçeteyle geliyordu. 
Online sistemi sayesinde merkeze bağlı olduğu için hastanın işleri direkt servis 
eczanemizde yapılıyor. Ayrıca, tabela sistemi olduğu için ilaç israfı önlendi ve 
büyük bir tasarruf sağlandı. Kurum içi sevklerde de yine ilgili hastanelere 
sistem aracılığıyla sevk ediliyor. Bu sevk de bilgisayar ile takip  ediliyor.”
 
            
Güleryüz, TCDD Sivas Hastanesi'nin 10 yıl süre ile kiralandığını 
belirterek, "Üniversite, TCDD Sivas Hastanesi ve SSK Sivas Hastanesi" olmak 
üzere bu üç hastanenin birbirleriyle tam anlamıyla entegrasyonunu  sağlamaya  çalıştıklarını söyledi. Yaptıkları 
çalışmalarla ilgili olarak bilgi veren Güleryüz, "Bu entegrasyonda yani iletişim 
ağı da ancak PTT aracılığı ile olacak. Ya da data bağlantısı gerekiyor. Bu da 
yüklü bir maliyet getirdiği için maalesef hızlı ilerlemiyor. Yani her yerde 
karşımıza çıkan şey maddi imkansızlık.  
Bağlantı sağlandığında ise lokal bağlantı olmak zorunda. Yani  kendi aramızda bağlantı olacak. Bu 
nedenle de güvenlik sorunu olmayacak. Datalarımızın güvenliği zaten 
Oracle'ın  güvenliğinde. Bugüne kadar herhangi bir sorun da yaşamadık" dedi. 
Güleryüz, data yedeklemelerinin de hastanede; günlük, haftalık ve aylık olarak 
yapıldığını belirtti.
  
           
        Hastanedeki otomasyon sisteminin en güzel yanının hastaları dosya bazında 
takip edebilmeleri olduğunu anlatan Güler yüz, hastaların telefonla randevu 
aldıkları zaman 'Dosya Numarası'yla randevu aldıklarını vurgulayarak ;"Hasta 
Dosya Numarası'yla randevu alındığı için kimin randevu aldığını ve durumunun ne 
olduğunu hasta daha hastaneye gelmeden takip edebiliyoruz. Zaman anlamında bizim 
kazancımız büyük oluyor. Zaten hastanın randevu almakta bir sıkıntısı yok. 
Sadece hat sıkıntımız var. 30 hattımız var. Telefonla randevu almayı yapama-yan 
yaşlı ya da beceremeyen hastalarımız olduğunda, onlara da hastane idaremiz 
gereken kolaylıkları gösteriyor. Bunun içinde rezervlerimiz var. Her doktor ve 
her poliklinik için rezerve  
ayırdık. Bölge hastanesi olduğu için dışarıdan gelen hastalarımıza, 
sevkli hastalarımıza öncelik ve kolaylık sağlıyoruz. Rezervleri de gün içine 
dağıtıyoruz" dedi.
            
Hastanedeki otomasyon sisteminin en güzel yanının hastaları dosya bazında 
takip edebilmeleri olduğunu anlatan Güler yüz, hastaların telefonla randevu 
aldıkları zaman 'Dosya Numarası'yla randevu aldıklarını vurgulayarak ;"Hasta 
Dosya Numarası'yla randevu alındığı için kimin randevu aldığını ve durumunun ne 
olduğunu hasta daha hastaneye gelmeden takip edebiliyoruz. Zaman anlamında bizim 
kazancımız büyük oluyor. Zaten hastanın randevu almakta bir sıkıntısı yok. 
Sadece hat sıkıntımız var. 30 hattımız var. Telefonla randevu almayı yapama-yan 
yaşlı ya da beceremeyen hastalarımız olduğunda, onlara da hastane idaremiz 
gereken kolaylıkları gösteriyor. Bunun içinde rezervlerimiz var. Her doktor ve 
her poliklinik için rezerve  
ayırdık. Bölge hastanesi olduğu için dışarıdan gelen hastalarımıza, 
sevkli hastalarımıza öncelik ve kolaylık sağlıyoruz. Rezervleri de gün içine 
dağıtıyoruz" dedi.
             
“Çözüm Bilgisayar kendini ispatlamış  bir  firma."
           Tam 
otomasyon sisteminin Türkiye genelinde uygulanmasını isteyen hastane eski 
başhekimlerinden Sami Akkuş, “tüm birimlerin birbirine bağlı olduğu merkezi bir 
alanda toplandığı bütün sigortalıların kaydının olduğu ve bilgilerinin yer 
aldığı bir program.
 Birbirine 
bağlı olduğu merkezi bir alanda toplandığı bütün sigortalıların kaydının olduğu 
ve bilgilerinin yer aldığı bir programın uygulanması daha doğru olur. Amaç bu 
olmalı ve umarım bu da gerçekleşir" dedi. Ak kuş,  SSK'nın ve Sağlık İşleri Genel 
Müdürlüğünün işlemleri doğrultusunda bir program olması gerektiğini belirterek, 
tedavi dosyalarından  pirim 
tahsilatına, gördüğü tedavilerden, nerede gördüğü ve sonuçlarına,  hangi has-tanelerde ne gibi işlem 
yapıldığından kullanılan malzemelerin içeriğine kadar bir programın hayata 
geçirilme-sinin çok güzel bir gelişme olacağını söyledi. Böyle bir sistemin,her 
açıdan her birim için işi kolaylaştıracağını vurgulayan Akkuş, böyle bir 
sistemin ülkeyi daha da ileriye götüreceğini savundu.
           Birbirine 
bağlı olduğu merkezi bir alanda toplandığı bütün sigortalıların kaydının olduğu 
ve bilgilerinin yer aldığı bir programın uygulanması daha doğru olur. Amaç bu 
olmalı ve umarım bu da gerçekleşir" dedi. Ak kuş,  SSK'nın ve Sağlık İşleri Genel 
Müdürlüğünün işlemleri doğrultusunda bir program olması gerektiğini belirterek, 
tedavi dosyalarından  pirim 
tahsilatına, gördüğü tedavilerden, nerede gördüğü ve sonuçlarına,  hangi has-tanelerde ne gibi işlem 
yapıldığından kullanılan malzemelerin içeriğine kadar bir programın hayata 
geçirilme-sinin çok güzel bir gelişme olacağını söyledi. Böyle bir sistemin,her 
açıdan her birim için işi kolaylaştıracağını vurgulayan Akkuş, böyle bir 
sistemin ülkeyi daha da ileriye götüreceğini savundu.
            Akkuş, 
22 senedir hastanede çalıştığını vurgulayarak, "Hastaneye bilgisayar 
kurulmasından beri Çözüm Bilgisayar ile sürekli iletişim içindeyiz. Her türlü 
desteği gösterdiler. Burada bulunan ünitelerdeki uygulama Çözüm Bilgisayarın 
uyguladığı örnek bir çalışma. 3 ayrı birim olarak birimler arasında ki iletişim 
kopukluğu dışında şu an da bir sıkıntımız da yok üç tane ana birimimiz var. 
Sigorta Hastanesi, Demiryolu Hastanesi, Üniversite Hastanesi. Genel Müdürlük ile 
iletişimimiz yok mesela, bu üç  
hastanede, iletişim kopukluğu olduğuna göre Türkiye'de daha çok olabilir 
diye düşünüyorum. Bu teknik altyapı olumsuzluğunun mutlaka giderilmesi gerekir. 
Böyle bir proje mega bir proje olur" dedi.
 
            
Hastane işletmeciliğinin çok farklı bir işletmecilik olduğunu ifade eden 
Akkuş, "Hastanede zaman kavramı yoktur, çalışma adına. Her türlü hizmet 24 saat 
boyunca işler haldedir. Tüm birimlerin birbirine entegre olduğu bir program 
yapılmalı. Bu da profesyonellik isteyen, güç  ve deneyimi olan bir firmanın yapması 
tüm kurumların lehine olur. Uzun süre deneyim sahibi olan, hastaneyi iyi 
gözlemleyen bir firmanın yapması tüm kurumların, yani SSK'nın lehine olur. Bence 
Çözüm Bilgisayar bu niteliklere uyan bir firma. Zaten kendini de kanıtlamış bir 
firma" diye konuştu.           
             
“Internetten Randevu 
Sistemi’ni faaliyete geçirmek istiyoruz.”
  Sistem hakkında 
bilgi veren  Bilgi İşlem Merkezi 
Sistem sorumlularından Veysel Çağlar da, yapılmak istenen planların başında 
polikliniklerin tam otomasyon içerisinde bilgisayar sistemine geçmesini sağlamak 
olduğunu düşündüklerini  ifade 
ederek,“Internet’ten randevu düşünüyoruz. Maddi sıkıntıdan kaynaklı olarak bazı 
sorunlar yaşadığımız için planlarımız hızlı ilerlemiyor. Mesela Cumhuriyet 
Üniversitesi'nde olan yataklı servisimizle bağlantılarımızda hızla ilgili 
problemler var. Bunları çözebileceğimiz maliyetler çok yüksek değil ama, dernek 
maliyetiyle yaptığımız için bu konuda sıkıntılıyız. Devletin imkanları da 
yetersiz. Dernek de bu konuda sıkıntılı" dedi. Çağlar, sistem donanımında 
sıkıntılar olmasına karşın geçtiğimiz sene içinde bilgisayarlarını 
yenilediklerini belirtti. Bilgisayar olarak Pentium 4 kullandıklarını 
anlatan  Çağlar  sistem içerisinde 70 kullanıcı olduğunu 
ifade etti.  Otomasyonla birlikte 
Windows’a geçtikten sonra hiçbir problem yaşamadıklarını anlatan Çağlar, "Hiçbir 
hastanede  bulunmayan 'Dış Eczane' 
birimi programını Çözüm Bilgi-sayar bizde uygulamaya başladı. Cumhuriyet 
Üniversitesi'nde bulunan SSK Sigorta Eczanesi üniversite hastanesinde yatan 
hastalara  tabela  bazında yani tane olarak ilaç  vermekte. Hastalara çok büyük bir 
kolaylık getirdiği gibi maddi kazanım da sağladı.  Çünkü  buraya  kadar  gelip gitmelerine gerek kalmadı. Bizim 
içinde bir çok kazanım sağlanmış oldu. Tek bir kutu ilaç verme yerine ihtiyaç 
kadar adet yıllık ilaç verme konusunda hemen hemen 60 milyara yakın tasarruf 
sağlandı. Ayrıca yol ve zaman konusunda da çok büyük getirileri var" dedi. 
Çağlar, Çözüm Bilgisayarın seçilmesinin başında da şunları anlattı; "Birkaç 
firma vardı bu işe talip olan. Çeşitli hastanelerde yaşanan sıkıntıları 
bildiğimiz için biz hem programlarının hem de sunduğu desteğin daha güçlü olması 
nedeniyle Çözüm Bilgisayarı tercih ettik. Zaten programda yer alan bütün 
özellikleri  kullanıyoruz. 
Hastaların takibini  dosya numarası 
bazında takip ediyoruz. Bu da bize büyük avantaj sağlıyor." Sağlık İşleri Genel 
Müdürlüğü'nün, firma olarak TAI ile çalışılması yönünde yönlendirdiğini ifade 
eden Çağlar, TAI'nin tam otomasyon sisteminin olmadığını belirterek, "bildiğim 
kadarıyla sadece eczane programı mevcut. Sağlık işlerinde ve sigorta  işlerinde biraz daha etkililer. Ama bana 
göre Çözüm Bilgisayarın programı ile karşılaştırdığımızda çok ilkel kalıyor. 
Bize sorulursa tercihimiz Çözüm Bilgisayardır. Zaten diğer hastanelerde bilgi 
istediklerinde bizde kendimizden örnek vererek “Çözüm Bilgisayarı 
gösteriyoruz.”
          Sistem hakkında 
bilgi veren  Bilgi İşlem Merkezi 
Sistem sorumlularından Veysel Çağlar da, yapılmak istenen planların başında 
polikliniklerin tam otomasyon içerisinde bilgisayar sistemine geçmesini sağlamak 
olduğunu düşündüklerini  ifade 
ederek,“Internet’ten randevu düşünüyoruz. Maddi sıkıntıdan kaynaklı olarak bazı 
sorunlar yaşadığımız için planlarımız hızlı ilerlemiyor. Mesela Cumhuriyet 
Üniversitesi'nde olan yataklı servisimizle bağlantılarımızda hızla ilgili 
problemler var. Bunları çözebileceğimiz maliyetler çok yüksek değil ama, dernek 
maliyetiyle yaptığımız için bu konuda sıkıntılıyız. Devletin imkanları da 
yetersiz. Dernek de bu konuda sıkıntılı" dedi. Çağlar, sistem donanımında 
sıkıntılar olmasına karşın geçtiğimiz sene içinde bilgisayarlarını 
yenilediklerini belirtti. Bilgisayar olarak Pentium 4 kullandıklarını 
anlatan  Çağlar  sistem içerisinde 70 kullanıcı olduğunu 
ifade etti.  Otomasyonla birlikte 
Windows’a geçtikten sonra hiçbir problem yaşamadıklarını anlatan Çağlar, "Hiçbir 
hastanede  bulunmayan 'Dış Eczane' 
birimi programını Çözüm Bilgi-sayar bizde uygulamaya başladı. Cumhuriyet 
Üniversitesi'nde bulunan SSK Sigorta Eczanesi üniversite hastanesinde yatan 
hastalara  tabela  bazında yani tane olarak ilaç  vermekte. Hastalara çok büyük bir 
kolaylık getirdiği gibi maddi kazanım da sağladı.  Çünkü  buraya  kadar  gelip gitmelerine gerek kalmadı. Bizim 
içinde bir çok kazanım sağlanmış oldu. Tek bir kutu ilaç verme yerine ihtiyaç 
kadar adet yıllık ilaç verme konusunda hemen hemen 60 milyara yakın tasarruf 
sağlandı. Ayrıca yol ve zaman konusunda da çok büyük getirileri var" dedi. 
Çağlar, Çözüm Bilgisayarın seçilmesinin başında da şunları anlattı; "Birkaç 
firma vardı bu işe talip olan. Çeşitli hastanelerde yaşanan sıkıntıları 
bildiğimiz için biz hem programlarının hem de sunduğu desteğin daha güçlü olması 
nedeniyle Çözüm Bilgisayarı tercih ettik. Zaten programda yer alan bütün 
özellikleri  kullanıyoruz. 
Hastaların takibini  dosya numarası 
bazında takip ediyoruz. Bu da bize büyük avantaj sağlıyor." Sağlık İşleri Genel 
Müdürlüğü'nün, firma olarak TAI ile çalışılması yönünde yönlendirdiğini ifade 
eden Çağlar, TAI'nin tam otomasyon sisteminin olmadığını belirterek, "bildiğim 
kadarıyla sadece eczane programı mevcut. Sağlık işlerinde ve sigorta  işlerinde biraz daha etkililer. Ama bana 
göre Çözüm Bilgisayarın programı ile karşılaştırdığımızda çok ilkel kalıyor. 
Bize sorulursa tercihimiz Çözüm Bilgisayardır. Zaten diğer hastanelerde bilgi 
istediklerinde bizde kendimizden örnek vererek “Çözüm Bilgisayarı 
gösteriyoruz.”
 
            
Hastane Müdür Vekili Fikri Doğan da sistemi öğrenmek için kursa 
gittiklerini ifade ederek, “bugün teknolojinin nimetlerinden yararlanıyoruz. 
Önceden günlerce hazırlamaya çalıştığımız maaş bordrolarını şimdi Çözüm 
Programları’yla saatlerle sınırlı bir zaman diliminde yapıyoruz. Sistem 
sayesinde artık 5 kişinin işini bir kişi yapıyor. En önemli kolaylıklardan biri 
arşivleme, yani hasta dosyaları. Bilgisayar sistemi olmadan önce hasta adına 
dosya çıkartıyorsunuz ve o dosya bir yıl sonra depolara kaldırılmak zorunda 
kalıyordu. Evrakları incelemek için aramak zorundaydık. Tabi bulabilirseniz. 
Bugün bir tuşla hepsi hazır" dedi.
            
Personel Şefi Ahmet Muslular ise  
önceden daktiloyla saatlerce yaptıkları işi şimdi, bilgisayar ve hastane 
otomasyon sistemi ile bir-iki dakika gibi kısa sürede yaptıklarını anlatarak, 
şunları söyledi; "Mesela;  yıl   sonu  çıkardığımız  icmal  bordrolarını daha önceden 20 günde, gece 
gündüz çalışma ile çıkarabiliyorduk. Şimdi ise iki buçuk  saat  gibi  çok  kısa bir sürede hazırlıyoruz. 
Bilgisayarın nimetleri ve Çözüm Bilgisayarın bize sunmuş olduğu destekler ve 
kolaylıkları anlatmak mümkün değil. Bunun en güzel örneğini 2000 yılında gelen 
müfettiş ile vermek isterim. Müfettiş teftişte bulunmak için gelmiş ve bizden 
kadro listesini istemişti. Ben beş dakikada listeyi getirince, müfettiş pek 
inanmadı. Uzman hekimlerin kadrosunu istedi. İki dakikada onu da götürdüm. 'Emin 
misin?' dedi. şaşırmıştı. Bende 'bilgisayar sayesinde çok kısa bir sürede 
halledebiliyoruz' dedim. O da; 'bu işlemler genellikle üç beş gün sürüyordu 
teşekkür ederim' dedi. Ben de, bana değil Çözüm Bilgisayara teşekkür etmek 
lazım. Bu iş olmasaydı bende diğerleri gibi ancak bir haftada verebilirdim' 
dedim.
 “SSK Sivas Bölge Hastanesi, Otomasyona Geçen İlk 
Hastanelerden.”
 “Türkiye’de Kurulan İkinci  Hastane 
Derneği”
            
Türkiye'de hastane otomasyonuna geçen ilk hastanelerden biri olması 
nedeniyle SSK Sivas Bölge Hastanesi önemli bir örnek teşkil ederken, sistemin 
kurulması için büyük emek harcayan dönemin SSK Sivas Bölge Hastanesi Koruma ve 
Yardımlaşma Derneği Başkanı ve Hastane Müdür Yardımcısı Orhan Çimenle de kısa 
bir söyleşi gerçekleştirdik.
 Çimen, 
1989 yılında sisteme geçmeye karar verdiklerinde bu işin mali külfetini 
karşılamanın zor olduğunu, bu nedenle de bir dernek çatısı altında çalışmanın 
çok daha verimli olacağını düşünerek SSK Sivas Bölge Hastanesi Kalkındırma ve 
Tanıtma Derneği'ni kurduklarını söyledi. Dernek kurmak için neler gerektiği ve 
yasal prosedürünün ne olduğunu öğrenmek için SSK Tokat Hastanesi Derneği'ne 
gittiklerini ifade eden Çimen, dernek kurma çalışmalarını ve Çözüm Bilgisayar 
ile tanışmalarını şöyle anlattı; “Dernek çalışmaları için  ülkede ilk olan Tokat'a gittik. Orada da 
otomasyon sistemini kurma çalışmaları vardı. Ve bu işi yapmakta olan Çözüm 
Bilgisayar ve bu firmanın sahibi olan Ömer Siso bey ile tanıştık. Ömer beyin 
heyecanı, kendisine ve yaptığı işe olan güveni nedeni ile çok etkilendik. Daha 
sonra derneğimizi kurduk. Kurduğumuz dernek ülkede ikinci hastane derneği oldu. 
Ve birçok hastaneye örnek teşkil etti.”
            Çimen, 
1989 yılında sisteme geçmeye karar verdiklerinde bu işin mali külfetini 
karşılamanın zor olduğunu, bu nedenle de bir dernek çatısı altında çalışmanın 
çok daha verimli olacağını düşünerek SSK Sivas Bölge Hastanesi Kalkındırma ve 
Tanıtma Derneği'ni kurduklarını söyledi. Dernek kurmak için neler gerektiği ve 
yasal prosedürünün ne olduğunu öğrenmek için SSK Tokat Hastanesi Derneği'ne 
gittiklerini ifade eden Çimen, dernek kurma çalışmalarını ve Çözüm Bilgisayar 
ile tanışmalarını şöyle anlattı; “Dernek çalışmaları için  ülkede ilk olan Tokat'a gittik. Orada da 
otomasyon sistemini kurma çalışmaları vardı. Ve bu işi yapmakta olan Çözüm 
Bilgisayar ve bu firmanın sahibi olan Ömer Siso bey ile tanıştık. Ömer beyin 
heyecanı, kendisine ve yaptığı işe olan güveni nedeni ile çok etkilendik. Daha 
sonra derneğimizi kurduk. Kurduğumuz dernek ülkede ikinci hastane derneği oldu. 
Ve birçok hastaneye örnek teşkil etti.”
 
            
Derneğin kurulmasından sonra sistemi hayata geçirmek için  çalışmalara başladıklarını anlatan 
Çimen, o dönemde insanların bilgisayar kullanmaktan öte bilgisayar dünyasından 
korktuklarını ve bu nedenle çok zorlandıklarını söyledi. Çimen, hastane 
işlemlerinin çok daha komplike ve zor işlemler olduğu için yetkili insanların 
hastane otomasyonundan 'ya olmazsa!” korkusuyla çekindiklerini ve uzak durmaya 
çalıştıklarını belirtti. 
            
Sistemin kurulmasına karar verildikten sonra başta Çözüm Bilgisayar olmak üzere 
bir çok firmayla görüşüldüğünü ifade eden Çimen, “Bir kaç firmayla görüştük, hiç 
güven verici gelmediler. Ömer beyin gerek heyecanı, gerek kendine ve 
programlarına olan inancı, bizi ikna etti. Program büyüdükçe  Türkiye'deki bir takım daha büyük 
firmalar ile görüştük. İleride bir takım sorunlar çıkmasın diye. Yapılan 
teklifleri gördüğümüzde de Çözüm Programları'nın hem daha güçlü olduğunu hem de 
daha ucuz olduğunu ve doğru iş yaptığımız gördük” dedi. Çimen işlerinin çok zor 
olduğunu bildiklerini ama sistemi kurmada kararlı olduklarını vurgulayarak 
sistemin kurulma aşamasını anlattı; 
            
“Hastane dünyası çok hareketlidir. İnsanların taleplerine anında cevap 
vermek, anında sorunları çözmek zorundasınız. Tüm bu işleri, bilgisayara nasıl 
uyarlayacaksınız noktalarında ciddi korku vardı. Tüm bu korkulara ve endişelere 
karşın biz kararlıydık, 1989 yılının  
Haziran'ında, Çözüm Personel Programı ile sistemi başlattık. O dönem 
insanlar bilgisayarın mantığını kavrayamadılar  ama biz ısrarcı olduk. İnsanları gece 
evlerinden kaldırıp programı hayata geçirdik.  Sonra Türkiye’de bir ilk olarak Çözüm 
Eczane Programı,  servis eczanesi, 
zamanla da Bağ-Kur uygulaması, muhasebe, hastalık servisini, müracaat servisini, 
laboratuarları, ameliyathaneleri, acil servisi sistemin içine dahil ettik. Ben o 
dönem çok büyük başarı elde ettiğimizi düşünüyorum. İnsanların bırakın 
bilgisayarı kullanmasını, benimsemediği ve korktuğu dönemde hayata geçirmek çok 
önemliydi.”
            
Çimen, sistemin kurulmasının ardından sıkıntılar yaşandığını ama bu 
sıkıntıların sistemin oturmasıyla kendiliğinden kalktığını belirterek, 
Türkiye'de yine bir ilki gerçekleştirerek, sistem içerisinde uzak terminal 
bağlantısı ile Cumhuriyet Üniversitesi Hastanesi içerisinde bir eczane 
kurduklarını söyledi. Bu  sistemin 
çok büyük ses getirdiğini anlatan Çimen, “Hastanenin ana binasındaki depo ile 
direkt bağlantı ile stoklarla çalışan  
bir eczane kuruldu. Hastalar hastaneye gelip gitmek yerine, üniversite 
hastanesi içindeki o eczaneden ilaçlarını aldılar. Daha önce ilaçlar reçete ile 
yazıldığından dolayı ve kutu olarak verildiğinden çok zararımız oluyordu. Sistem 
sayesinde tablet uygulama ile hem kaçaklar önlendi hem israf önlendi ve  büyük tasarruf sağlandı” dedi. 
            
Türkiye'de Telefonla Randevu Sistemi’nin ilk yorumunu SSK Sivas Bölge 
Hastanesi'nde, Çözüm Bilgisayarın sahibi Ömer Siso ile birlikte yaptıklarını ve 
hayata geçirdiklerini de belirten Çimen, sistemin büyümesi ile 100 kullanılıcı 
bir ağa ulaştıklarını, sonrasında  
Internet’ten Randevu Sistemi'ne geçmek istediklerini fakat bu isteğe 
gerekli resmi yerlerin izin vermediğini söyledi. Çimen bu isteği de yine dernek 
sayesinde hayata geçirdiklerini anlatarak, “geliştikçe, Bilgi İşlem Merkezi 
oluşturduk. Ve sistem Çözüm Bilgisayar tarafından her geçen gün daha çok 
geliştirildi” dedi. 
            
 Çözüm Bilgisayar ile çok 
mesafe aldıklarını belirten Çimen, “bize katkıları çok oldu, bizimde onlara 
katkımız olmuştur. Karşılıklı güven ve çalışma isteği, Çözüm Bilgisayar, hem 
bizim için hem Türkiye için büyük bir şans. Devletin ülkeye ait olan ve hizmet 
etmek isteyen böyle firmaları desteklemesi gerekli. Avrupa ve ABD firmalarına 
sağlanan, gerek güven kredisi gerekse maddi destek Çözüme verilse, Çözüm 
Bilgisayar dünya firması olur” dedi.
            
Çimen, Çözüm Bilgisayara hastaneye sunduğu katkılarından ve sürekli 
sağladığı destekten dolayı dernek olarak, 2001 yılında Şükran Plaketi 
verdiklerini söyledi.