Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

SSK Sivas Bölge Hastanesi

 “Türkiye’de Dışarıdaki  Başka Bir Birimle  Entegre Olan Tek Hastane.”

            Ana binası yenilenmekte olan SSK Sivas Bölge Hastanesi, kısıtlı imkanlarına rağmen kiraladığı TCDD Sivas Hastanesi'nde hizmet vermeye çalışırken, otomasyon sistemini de hızla geliştiriyor. Cumhuriyet Üniversitesi'nde bulunan Yataklı Servis Birimi’nin eczanesine, online olarak bağlı olması nedeniyle, Türkiye'de dışarıdaki başka bir birimle entegre olan tek hastane olma özelliğini taşıyor.

            Türkiye'nin yüzölçümü olarak ikinci büyük ili olan Sivas'ta, Bölge hastanesi olarak 1975 yılında 140 yataklı bir hastane olarak hizmete açılan SSK Sivas Bölge Hastanesi, bugün ana binalarının onarımda olması nedeniyle, TCDD Sivas Hastanesi'nde hizmet  vermeye devam ediyor. Bir yandan ana binalarının onarımına kaynak yaratmaya çalışılan hastanede, diğer yandan hizmetlerin daha mükemmelleşmesi için Tam Otomasyon sistemine geçebilmenin altyapısı  oluşturulmaya  çalışılıyor.

            1975 yılında 22 dönümlük bir arazi üzerine kurulan hastane, A, B, C, D bloklarından oluşan 4 ana Blok ile Çocuk ve İntaniye Servisleri, Hemşire Lojmanı, Garaj ve Misafirhane gibi yardımcı bloklardan oluşmakta. İlk kuruluşunda 140 olan yatak kapasitesi sonra 255'e, daha sonra da 346 ve 376 yatak kapasitesine yükseltilen hastane, bölge halkına daha iyi hizmet verebilmek ve yatak kapasitesini 450'ye yükseltebilmek için 15.01.1999 tarihinde genel onarıma alınmış. Onarım nedeniyle poliklinik hizmetleri ile  diğer  hizmetlerin  daha sağlıklı yürütülebilmesi için TCDD Sivas Hastanesi kiralanarak geçtiğimiz yılın sonunda buraya taşınılmış. SSK Sivas Bölge Hastanesi; yataklı servisleriyle ana binada, poliklinikler ve diğer hizmetleriyle TCDD Sivas Hastanesi'nde ve yine yataklı servisi ve küçük bir eczanesiyle Cumhuriyet Üniversitesi Hastanesi'nde tüm imkansızlıklara rağmen en iyi hizmeti vermeye devam ediyor. Üniversite hastanesindeki eczanesiyle online bağlantısı olan SSK Sivas Bölge Hastanesi,bu özelliğiyle Türkiye'de  dışarıdaki  başka bir  birimle entegre olan tek hastane olma özelliği taşıyor.

            SSK Tokat ve Erzincan Hastanelerinin bağlı bulunduğu, Yozgat'ın ise bir kısım ilçelerindeki sigortalı/emekli ve hak sahiplerinin doğrudan müracaat ettiği SSK Sivas Bölge Hastanesi'nde,onarımın devam etmesi nedeniyle halen 304 fiili yatakla hizmet verilmekte. Hastanenin, merkez ilçede bir yataklı tesisi, 17 ilçesinden; Divriği ve Kangal'da birer yataksız Dispanseri, Gemerek'te ise bir sağlık istasyonu bulunurken, 2001 yılının ekim ayında açılan Hemodiyaliz Ünitesi 11 makine ile halen günlük 20 hasta kapasitesi ile 2 vardiya halinde hizmet vermekte.

            Hastanede, yıllardır kullanılan Çözüm Bilgisayar programlarından sonra, yine Çözüm Bilgisayar ile tam otomasyona geçme hazırlıkları yapılırken, Çözüm Haber Dergisi olarak başta Başhekim Uzman Dr. Sebatı Erdik olmak üzere hastane çalışanlarıyla bir dizi söyleşi gerçekleştirdik.

            “1999 yılına kadar onarım görmemiş bir hastane ”

            10 yıldır Üroloji Uzmanı olarak  görev yapan ve 2001 yılının temmuz ayında Başhekimlik  görevine getirilen Uzman Dr. Sebatı Erdik, bölge  hastanesi  olması  nedeniyle hasta potansiyelinin çok fazla olduğunu söyledi. Dr. Erdik, 1975 yılında kurulan hastanenin 1999 yılına kadar hiç onarım görmediğini, geçen sene haziran ayında  boşalan TCDD Sivas Hastanesi'ni kiralama yoluyla aldıklarını ve o tarihten itibaren  de burada hizmet vermeye başladıklarını ifade etti. Poliklinik hizmetlerini geçici olarak burada sunmak zorunda kaldıklarını anlatan Dr.Erdil, ana binalarının yenilenmesinin ardından, Demiryolu Hastanesini kapatmak yerine Kadın Doğum ve Çocuk Hastanesi olarak hizmet vermeye devam etmesini planladıklarını söyledi. Eylül ayında hastane onarımının tamamen biteceğini belirten Dr. Erdik, “şu anda 27 poliklinik ile  hizmet  vermekteyiz. Kendi ana binamıza geçince 40 poliklinik ile hizmet vermeye başlayacağız ki, bu bizim için çok önemli bir rakam. O zaman hastalarımız daha rahat muayene ve tedavi olacakları gibi, hekimlerimiz de daha rahat çalışma ortamına sahip olacak ve daha iyi hizmet verebilecekler. Ama esas hedefimiz poliklinik binasını beş katlı yapmak. Bunun için çalışmalarımız tüm hızıyla devam edecek" dedi. Dr. Erdil, yıllardır kullandıkları Çözüm Programları'ndan çok  memnun olduklarını ve 15 Ocak 2001 tarihinde de yine Çözüm Bilgisayar ile telefonla  randevu   sistemine   geçtiklerini vurgulayan Dr. Erdik, "Sistem sadece bize değil hastalarımıza da kolaylıklar getirdi. Özellikle Telefonla Randevu Sistemi umduğumuzdan da başarılı oldu. Hastalarımızın yüzde 87'si telefonla randevu alarak muayene olmaktadır. Randevu alıp gelen hasta sayısı yüzde 55'i bulurken, muayeneye geç gelen hasta sayımız yüzde 13, gelmeyen hasta sayımız yüzde 15'tir. Randevu dışı gelerek muayene olan hastalarımızın sayısı ise günlük ortalama 300-400 kişi. Günlük hasta sayımızın 2500 civarında olduğunu düşünürseniz tüm eksikliklere ve olanaksızlıklara rağmen sistemin başarılı olduğunu düşünüyorum" dedi. Reçete sayısının günlük ortalama 1200 civarında olduğunu kaydeden Dr. Erdil, ayrıca Cumhuriyet Üniversitesi Hastanesi'nde, online sistemi ile entegre oldukları bir servis eczanesinin de olduğunu vurguladı. Başhekim Erdil, dışarıdaki başka bir birim ile online sistemiyle bağlı olan başka bir hastanenin bulunmadığını ifade ederek, "Bu sistem sayesinde orada yatan hastalarımız buraya kadar gelip reçete yazdırmak ya da ilaç  almak zorunda kalmıyorlar. Ayrıca biz de tabela reçete sayesinde, hastaya gerektiği kadar yani ihtiyacı kadar ilaç vererek büyük bir tasarruf sağlıyoruz.Yani bir kutu ilaç vermek yerine hastanın ihtiyacı kadar ilaç veriyoruz. Bu katkı da yine bilgisayar sistemi sayesinde oluyor” diye konuştu.          

           İmkanların çok sıkışık olması ve hastane inşaatının devam etme-sine rağmen en iyi hizmeti sunmaya çalıştıklarını ifade eden Dr. Erdil, tüm olumsuzluklara rağmen hastane inşasında yenilik yapıldığı gibi otomasyon sisteminde de tam otomasyona geçmek için altyapı çalışmalarını da sürdürdüklerini belirtti. Üç yerde birden hizmet sunmaya çalıştıklarını anlatan Dr. Erdil, "Bu nedenle zaman kaybı ve nakit kaybı yaşamaktayız. Ama hizmetin devamlılığı adına yapabileceklerimiz bu kadar. Tüm sorunlarımızı çözdüğümüz zaman çok daha iyi ve verimli hizmet edeceğiz. En önemli gelişmelerden biri de ameliyathane sayımızı 9'a çıkartmış olacağız"dedi. Bilgisayar programına MSDOS ile başladıklarını ifade eden Dr. Erdil, iki ay önce Windows'a geçtiklerini söyledi. İlk başlarda personelin kullanıma alışma sorunu olduğunu anlatan Dr. Erdil,, "ama şimdi bunlar düzeldi. Bilgi işlem  merkezimizi ikiye bölmek zorunda kaldık. Ana makineyi idari ve polikliniklerin yoğun olduğu yere taşımak zorunda kaldık. Yataklı servislerin olduğu yerde, karantina, ameliyathane, acil ve diş ünitesi ve eczane kaldı. Burada ana makineyle bağlantı konusunda sorunlar çıktı. Bu da doğal çünkü taşınalı daha bir ay oldu. Bu sıkıntıları aşmak üzereyiz. Hem programı hızlandırmak hem aradaki bağlantıyı kurup daha çabuğa indirmek için çeşitli çalışmalarımız devam etmektedir. Yılda 700 bin kişiye hizmet sunarken doğal olarak aksaklıklar oluyor. Ama biz sistemden memnunuz" diyerek Çözüm Bilgisayar'a ve Çözüm Programları'na  olan  güvenini  dile  getirdi.

Dr. Erdil kendi binalarına geçtiklerinde amaçlarının tam otomasyon sistemine geçmek olduğunu söyledi.

“Çözüm Bilgisayarla çözüm daha kolay.”

            SSK Sivas Bölge Hastanesi'nde 1996 yılından beri görev yapmakta olan hastanenin Bilgi İşlem Merkezi  sorumlularından Ahmet Güleryüz, Çözüm Bilgisayarın programları sayesinde işlerinin çok daha kolaylaştığını ifade etti. Dergimize gözlemlerini anlatan Güleryüz sistem kurulmadan önce, hastanede, sadece eczane ve idari işlerde  personel programı olmak üzere, iki yerde bilgisayar sistemini kurulu olduğunu  belirterek, "halen kullanmadığımız, ama geçmişte kullandığımız Yurtdışı Servisi'nin altında  bizim kendi personellerimizin geliştirdiği programlar vardı. Daha sonra  96 yılının 10. ayında otomasyona geçtik. Eczane, Hasta Takip, Ayniyat ve diğer tüm birimlerin hepsi sisteme entegre olmuş durumda" dedi. Sisteme geçiş amaçlarının, bilgilerin daha pratik olarak akışını sağlamak olduğu gibi gerek hastalara daha iyi hizmet gerekse hekimlerin işlerini çok daha iyi yapabilmelerini sağlamak olduğunu belirten Güleryüz, sistem sayesinde gereksiz kırtasiye işlemlerinin hemen hemen kalktığını vurguladı. Güleryüz, "Arşivde zaman kaybımız kalmadığı gibi, yatan bir hastanın dosyasına ulaşmak şimdi çok daha basit. Kırtasiye işlemleri neredeyse kalktı. Hem servislere hem polikliniklere yönelik imkanların düzenlenmesi çok daha iyi" diye konuştu.

          Güleryüz, Bilgi İşlem Merkezi olarak, hastanenin otomasyon programlarının kullanımında hastane personeline eğitici ve yardımcı çalışmalar yapmakla birlikte, pratik içerisinde eğitmek, donanım, bilgisayar ağ bağlantıları ve elektrik  tesisatlarından  kaynaklanmakta  olan   arızaların giderilmesinde de ilk müdahaleyi kendilerinin yapmakta olduğunu ifade ederek merkezin işlevselliğini özetledi; "Genel olarak Hastane Otomasyonu; Programlarının yedeklenmesi, yapılan yeniliklerin aktarılması ve veri datalarının bakımını yaparak sis-temin sağlıklı bir şekilde yürümesini denetlemekte ve gerekli tedbirleri almaktadır.

          Telefonla Randevu Sistemi'nin tamamıyla oturduğunu vurgulayan Güleryüz, sistemin gerek hastalara gerekse hekimlere büyük kolaylıklar getirdiğini ifade etti. Güleryüz, hastaların artık kuyruklarda beklemek zorunda kalmadığını, randevusunu aldıktan sonra saatinde muayenesini olabildiklerini anlatarak, "bütün işlemler bilgisayar ortamında yapılıyor. Hekimler hastalarını çok daha iyi muayene edebiliyor artık. Sıra derdi ya da çok sayıda hasta ile uğraşmak  zorunda  kalmıyor.  Eczane, sevk ve diğer işlemleri bilgisayar ile sistem sayesinde daha kolay ve daha hızlı yapabiliyor" dedi. Üniversite Hastanesi'ndeki Servis Eczanesiyle kurulan online sistemi sayesindeki kolaylıklara da değinen Güleryüz şunları anlattı; "Servis Eczanesinin açılmasıyla, hastanın ilaç ve reçete için üniversiteye gidiş geliş sorunu kalmadı. Hasta bir daha bu-raya kadar gelmiyor. Önceden reçeteyle geliyordu. Online sistemi sayesinde merkeze bağlı olduğu için hastanın işleri direkt servis eczanemizde yapılıyor. Ayrıca, tabela sistemi olduğu için ilaç israfı önlendi ve büyük bir tasarruf sağlandı. Kurum içi sevklerde de yine ilgili hastanelere sistem aracılığıyla sevk ediliyor. Bu sevk de bilgisayar ile takip  ediliyor.”

            Güleryüz, TCDD Sivas Hastanesi'nin 10 yıl süre ile kiralandığını belirterek, "Üniversite, TCDD Sivas Hastanesi ve SSK Sivas Hastanesi" olmak üzere bu üç hastanenin birbirleriyle tam anlamıyla entegrasyonunu  sağlamaya  çalıştıklarını söyledi. Yaptıkları çalışmalarla ilgili olarak bilgi veren Güleryüz, "Bu entegrasyonda yani iletişim ağı da ancak PTT aracılığı ile olacak. Ya da data bağlantısı gerekiyor. Bu da yüklü bir maliyet getirdiği için maalesef hızlı ilerlemiyor. Yani her yerde karşımıza çıkan şey maddi imkansızlık.  Bağlantı sağlandığında ise lokal bağlantı olmak zorunda. Yani  kendi aramızda bağlantı olacak. Bu nedenle de güvenlik sorunu olmayacak. Datalarımızın güvenliği zaten Oracle'ın  güvenliğinde. Bugüne kadar herhangi bir sorun da yaşamadık" dedi. Güleryüz, data yedeklemelerinin de hastanede; günlük, haftalık ve aylık olarak yapıldığını belirtti.

            Hastanedeki otomasyon sisteminin en güzel yanının hastaları dosya bazında takip edebilmeleri olduğunu anlatan Güler yüz, hastaların telefonla randevu aldıkları zaman 'Dosya Numarası'yla randevu aldıklarını vurgulayarak ;"Hasta Dosya Numarası'yla randevu alındığı için kimin randevu aldığını ve durumunun ne olduğunu hasta daha hastaneye gelmeden takip edebiliyoruz. Zaman anlamında bizim kazancımız büyük oluyor. Zaten hastanın randevu almakta bir sıkıntısı yok. Sadece hat sıkıntımız var. 30 hattımız var. Telefonla randevu almayı yapama-yan yaşlı ya da beceremeyen hastalarımız olduğunda, onlara da hastane idaremiz gereken kolaylıkları gösteriyor. Bunun içinde rezervlerimiz var. Her doktor ve her poliklinik için rezerve  ayırdık. Bölge hastanesi olduğu için dışarıdan gelen hastalarımıza, sevkli hastalarımıza öncelik ve kolaylık sağlıyoruz. Rezervleri de gün içine dağıtıyoruz" dedi.

            “Çözüm Bilgisayar kendini ispatlamış  bir  firma."

           Tam otomasyon sisteminin Türkiye genelinde uygulanmasını isteyen hastane eski başhekimlerinden Sami Akkuş, “tüm birimlerin birbirine bağlı olduğu merkezi bir alanda toplandığı bütün sigortalıların kaydının olduğu ve bilgilerinin yer aldığı bir program.

           Birbirine bağlı olduğu merkezi bir alanda toplandığı bütün sigortalıların kaydının olduğu ve bilgilerinin yer aldığı bir programın uygulanması daha doğru olur. Amaç bu olmalı ve umarım bu da gerçekleşir" dedi. Ak kuş,  SSK'nın ve Sağlık İşleri Genel Müdürlüğünün işlemleri doğrultusunda bir program olması gerektiğini belirterek, tedavi dosyalarından  pirim tahsilatına, gördüğü tedavilerden, nerede gördüğü ve sonuçlarına,  hangi has-tanelerde ne gibi işlem yapıldığından kullanılan malzemelerin içeriğine kadar bir programın hayata geçirilme-sinin çok güzel bir gelişme olacağını söyledi. Böyle bir sistemin,her açıdan her birim için işi kolaylaştıracağını vurgulayan Akkuş, böyle bir sistemin ülkeyi daha da ileriye götüreceğini savundu.

            Akkuş, 22 senedir hastanede çalıştığını vurgulayarak, "Hastaneye bilgisayar kurulmasından beri Çözüm Bilgisayar ile sürekli iletişim içindeyiz. Her türlü desteği gösterdiler. Burada bulunan ünitelerdeki uygulama Çözüm Bilgisayarın uyguladığı örnek bir çalışma. 3 ayrı birim olarak birimler arasında ki iletişim kopukluğu dışında şu an da bir sıkıntımız da yok üç tane ana birimimiz var. Sigorta Hastanesi, Demiryolu Hastanesi, Üniversite Hastanesi. Genel Müdürlük ile iletişimimiz yok mesela, bu üç  hastanede, iletişim kopukluğu olduğuna göre Türkiye'de daha çok olabilir diye düşünüyorum. Bu teknik altyapı olumsuzluğunun mutlaka giderilmesi gerekir. Böyle bir proje mega bir proje olur" dedi.

            Hastane işletmeciliğinin çok farklı bir işletmecilik olduğunu ifade eden Akkuş, "Hastanede zaman kavramı yoktur, çalışma adına. Her türlü hizmet 24 saat boyunca işler haldedir. Tüm birimlerin birbirine entegre olduğu bir program yapılmalı. Bu da profesyonellik isteyen, güç  ve deneyimi olan bir firmanın yapması tüm kurumların lehine olur. Uzun süre deneyim sahibi olan, hastaneyi iyi gözlemleyen bir firmanın yapması tüm kurumların, yani SSK'nın lehine olur. Bence Çözüm Bilgisayar bu niteliklere uyan bir firma. Zaten kendini de kanıtlamış bir firma" diye konuştu.          

            “Internetten Randevu Sistemi’ni faaliyete geçirmek istiyoruz.”

 

          Sistem hakkında bilgi veren  Bilgi İşlem Merkezi Sistem sorumlularından Veysel Çağlar da, yapılmak istenen planların başında polikliniklerin tam otomasyon içerisinde bilgisayar sistemine geçmesini sağlamak olduğunu düşündüklerini  ifade ederek,“Internet’ten randevu düşünüyoruz. Maddi sıkıntıdan kaynaklı olarak bazı sorunlar yaşadığımız için planlarımız hızlı ilerlemiyor. Mesela Cumhuriyet Üniversitesi'nde olan yataklı servisimizle bağlantılarımızda hızla ilgili problemler var. Bunları çözebileceğimiz maliyetler çok yüksek değil ama, dernek maliyetiyle yaptığımız için bu konuda sıkıntılıyız. Devletin imkanları da yetersiz. Dernek de bu konuda sıkıntılı" dedi. Çağlar, sistem donanımında sıkıntılar olmasına karşın geçtiğimiz sene içinde bilgisayarlarını yenilediklerini belirtti. Bilgisayar olarak Pentium 4 kullandıklarını anlatan  Çağlar  sistem içerisinde 70 kullanıcı olduğunu ifade etti.  Otomasyonla birlikte Windows’a geçtikten sonra hiçbir problem yaşamadıklarını anlatan Çağlar, "Hiçbir hastanede  bulunmayan 'Dış Eczane' birimi programını Çözüm Bilgi-sayar bizde uygulamaya başladı. Cumhuriyet Üniversitesi'nde bulunan SSK Sigorta Eczanesi üniversite hastanesinde yatan hastalara  tabela  bazında yani tane olarak ilaç  vermekte. Hastalara çok büyük bir kolaylık getirdiği gibi maddi kazanım da sağladı.  Çünkü  buraya  kadar  gelip gitmelerine gerek kalmadı. Bizim içinde bir çok kazanım sağlanmış oldu. Tek bir kutu ilaç verme yerine ihtiyaç kadar adet yıllık ilaç verme konusunda hemen hemen 60 milyara yakın tasarruf sağlandı. Ayrıca yol ve zaman konusunda da çok büyük getirileri var" dedi. Çağlar, Çözüm Bilgisayarın seçilmesinin başında da şunları anlattı; "Birkaç firma vardı bu işe talip olan. Çeşitli hastanelerde yaşanan sıkıntıları bildiğimiz için biz hem programlarının hem de sunduğu desteğin daha güçlü olması nedeniyle Çözüm Bilgisayarı tercih ettik. Zaten programda yer alan bütün özellikleri  kullanıyoruz. Hastaların takibini  dosya numarası bazında takip ediyoruz. Bu da bize büyük avantaj sağlıyor." Sağlık İşleri Genel Müdürlüğü'nün, firma olarak TAI ile çalışılması yönünde yönlendirdiğini ifade eden Çağlar, TAI'nin tam otomasyon sisteminin olmadığını belirterek, "bildiğim kadarıyla sadece eczane programı mevcut. Sağlık işlerinde ve sigorta  işlerinde biraz daha etkililer. Ama bana göre Çözüm Bilgisayarın programı ile karşılaştırdığımızda çok ilkel kalıyor. Bize sorulursa tercihimiz Çözüm Bilgisayardır. Zaten diğer hastanelerde bilgi istediklerinde bizde kendimizden örnek vererek “Çözüm Bilgisayarı gösteriyoruz.”

            Hastane Müdür Vekili Fikri Doğan da sistemi öğrenmek için kursa gittiklerini ifade ederek, “bugün teknolojinin nimetlerinden yararlanıyoruz. Önceden günlerce hazırlamaya çalıştığımız maaş bordrolarını şimdi Çözüm Programları’yla saatlerle sınırlı bir zaman diliminde yapıyoruz. Sistem sayesinde artık 5 kişinin işini bir kişi yapıyor. En önemli kolaylıklardan biri arşivleme, yani hasta dosyaları. Bilgisayar sistemi olmadan önce hasta adına dosya çıkartıyorsunuz ve o dosya bir yıl sonra depolara kaldırılmak zorunda kalıyordu. Evrakları incelemek için aramak zorundaydık. Tabi bulabilirseniz. Bugün bir tuşla hepsi hazır" dedi.

            Personel Şefi Ahmet Muslular ise  önceden daktiloyla saatlerce yaptıkları işi şimdi, bilgisayar ve hastane otomasyon sistemi ile bir-iki dakika gibi kısa sürede yaptıklarını anlatarak, şunları söyledi; "Mesela;  yıl   sonu  çıkardığımız  icmal  bordrolarını daha önceden 20 günde, gece gündüz çalışma ile çıkarabiliyorduk. Şimdi ise iki buçuk  saat  gibi  çok  kısa bir sürede hazırlıyoruz. Bilgisayarın nimetleri ve Çözüm Bilgisayarın bize sunmuş olduğu destekler ve kolaylıkları anlatmak mümkün değil. Bunun en güzel örneğini 2000 yılında gelen müfettiş ile vermek isterim. Müfettiş teftişte bulunmak için gelmiş ve bizden kadro listesini istemişti. Ben beş dakikada listeyi getirince, müfettiş pek inanmadı. Uzman hekimlerin kadrosunu istedi. İki dakikada onu da götürdüm. 'Emin misin?' dedi. şaşırmıştı. Bende 'bilgisayar sayesinde çok kısa bir sürede halledebiliyoruz' dedim. O da; 'bu işlemler genellikle üç beş gün sürüyordu teşekkür ederim' dedi. Ben de, bana değil Çözüm Bilgisayara teşekkür etmek lazım. Bu iş olmasaydı bende diğerleri gibi ancak bir haftada verebilirdim' dedim.

 “SSK Sivas Bölge Hastanesi, Otomasyona Geçen İlk Hastanelerden.”

 “Türkiye’de Kurulan İkinci  Hastane Derneği”

            Türkiye'de hastane otomasyonuna geçen ilk hastanelerden biri olması nedeniyle SSK Sivas Bölge Hastanesi önemli bir örnek teşkil ederken, sistemin kurulması için büyük emek harcayan dönemin SSK Sivas Bölge Hastanesi Koruma ve Yardımlaşma Derneği Başkanı ve Hastane Müdür Yardımcısı Orhan Çimenle de kısa bir söyleşi gerçekleştirdik.

            Çimen, 1989 yılında sisteme geçmeye karar verdiklerinde bu işin mali külfetini karşılamanın zor olduğunu, bu nedenle de bir dernek çatısı altında çalışmanın çok daha verimli olacağını düşünerek SSK Sivas Bölge Hastanesi Kalkındırma ve Tanıtma Derneği'ni kurduklarını söyledi. Dernek kurmak için neler gerektiği ve yasal prosedürünün ne olduğunu öğrenmek için SSK Tokat Hastanesi Derneği'ne gittiklerini ifade eden Çimen, dernek kurma çalışmalarını ve Çözüm Bilgisayar ile tanışmalarını şöyle anlattı; “Dernek çalışmaları için  ülkede ilk olan Tokat'a gittik. Orada da otomasyon sistemini kurma çalışmaları vardı. Ve bu işi yapmakta olan Çözüm Bilgisayar ve bu firmanın sahibi olan Ömer Siso bey ile tanıştık. Ömer beyin heyecanı, kendisine ve yaptığı işe olan güveni nedeni ile çok etkilendik. Daha sonra derneğimizi kurduk. Kurduğumuz dernek ülkede ikinci hastane derneği oldu. Ve birçok hastaneye örnek teşkil etti.”

            Derneğin kurulmasından sonra sistemi hayata geçirmek için  çalışmalara başladıklarını anlatan Çimen, o dönemde insanların bilgisayar kullanmaktan öte bilgisayar dünyasından korktuklarını ve bu nedenle çok zorlandıklarını söyledi. Çimen, hastane işlemlerinin çok daha komplike ve zor işlemler olduğu için yetkili insanların hastane otomasyonundan 'ya olmazsa!” korkusuyla çekindiklerini ve uzak durmaya çalıştıklarını belirtti.

            Sistemin kurulmasına karar verildikten sonra başta Çözüm Bilgisayar olmak üzere bir çok firmayla görüşüldüğünü ifade eden Çimen, “Bir kaç firmayla görüştük, hiç güven verici gelmediler. Ömer beyin gerek heyecanı, gerek kendine ve programlarına olan inancı, bizi ikna etti. Program büyüdükçe  Türkiye'deki bir takım daha büyük firmalar ile görüştük. İleride bir takım sorunlar çıkmasın diye. Yapılan teklifleri gördüğümüzde de Çözüm Programları'nın hem daha güçlü olduğunu hem de daha ucuz olduğunu ve doğru iş yaptığımız gördük” dedi. Çimen işlerinin çok zor olduğunu bildiklerini ama sistemi kurmada kararlı olduklarını vurgulayarak sistemin kurulma aşamasını anlattı;

            “Hastane dünyası çok hareketlidir. İnsanların taleplerine anında cevap vermek, anında sorunları çözmek zorundasınız. Tüm bu işleri, bilgisayara nasıl uyarlayacaksınız noktalarında ciddi korku vardı. Tüm bu korkulara ve endişelere karşın biz kararlıydık, 1989 yılının  Haziran'ında, Çözüm Personel Programı ile sistemi başlattık. O dönem insanlar bilgisayarın mantığını kavrayamadılar  ama biz ısrarcı olduk. İnsanları gece evlerinden kaldırıp programı hayata geçirdik.  Sonra Türkiye’de bir ilk olarak Çözüm Eczane Programı,  servis eczanesi, zamanla da Bağ-Kur uygulaması, muhasebe, hastalık servisini, müracaat servisini, laboratuarları, ameliyathaneleri, acil servisi sistemin içine dahil ettik. Ben o dönem çok büyük başarı elde ettiğimizi düşünüyorum. İnsanların bırakın bilgisayarı kullanmasını, benimsemediği ve korktuğu dönemde hayata geçirmek çok önemliydi.”

            Çimen, sistemin kurulmasının ardından sıkıntılar yaşandığını ama bu sıkıntıların sistemin oturmasıyla kendiliğinden kalktığını belirterek, Türkiye'de yine bir ilki gerçekleştirerek, sistem içerisinde uzak terminal bağlantısı ile Cumhuriyet Üniversitesi Hastanesi içerisinde bir eczane kurduklarını söyledi. Bu  sistemin çok büyük ses getirdiğini anlatan Çimen, “Hastanenin ana binasındaki depo ile direkt bağlantı ile stoklarla çalışan  bir eczane kuruldu. Hastalar hastaneye gelip gitmek yerine, üniversite hastanesi içindeki o eczaneden ilaçlarını aldılar. Daha önce ilaçlar reçete ile yazıldığından dolayı ve kutu olarak verildiğinden çok zararımız oluyordu. Sistem sayesinde tablet uygulama ile hem kaçaklar önlendi hem israf önlendi ve  büyük tasarruf sağlandı” dedi.

            Türkiye'de Telefonla Randevu Sistemi’nin ilk yorumunu SSK Sivas Bölge Hastanesi'nde, Çözüm Bilgisayarın sahibi Ömer Siso ile birlikte yaptıklarını ve hayata geçirdiklerini de belirten Çimen, sistemin büyümesi ile 100 kullanılıcı bir ağa ulaştıklarını, sonrasında  Internet’ten Randevu Sistemi'ne geçmek istediklerini fakat bu isteğe gerekli resmi yerlerin izin vermediğini söyledi. Çimen bu isteği de yine dernek sayesinde hayata geçirdiklerini anlatarak, “geliştikçe, Bilgi İşlem Merkezi oluşturduk. Ve sistem Çözüm Bilgisayar tarafından her geçen gün daha çok geliştirildi” dedi.

             Çözüm Bilgisayar ile çok mesafe aldıklarını belirten Çimen, “bize katkıları çok oldu, bizimde onlara katkımız olmuştur. Karşılıklı güven ve çalışma isteği, Çözüm Bilgisayar, hem bizim için hem Türkiye için büyük bir şans. Devletin ülkeye ait olan ve hizmet etmek isteyen böyle firmaları desteklemesi gerekli. Avrupa ve ABD firmalarına sağlanan, gerek güven kredisi gerekse maddi destek Çözüme verilse, Çözüm Bilgisayar dünya firması olur” dedi.

            Çimen, Çözüm Bilgisayara hastaneye sunduğu katkılarından ve sürekli sağladığı destekten dolayı dernek olarak, 2001 yılında Şükran Plaketi verdiklerini söyledi.

(26.02.2003)