TC Kimlik Kartı ve Elektronik Kimlik Doğrulama Sistemi
Uygulama ile; kağıt reçete yerine
elektronik reçete kullanımı
sağlanıyor. Eczaneler, hastaların karnelerindeki reçetelerine işlem yapmak
yerine, elektronik kimlik kartları ile sisteme bağlanarak, reçetelerini sisteme işliyorlar. Eczacıların, hastaya ait reçete
bilgilerini bilgisayara girmesinin
önüne geçiliyor. Tek bir işlemde, hastaya ait reçete bilgilerinin tümü
görülebiliyor. Uygulama ile, gereksiz
ilaç kullanımı kontrol altına alınarak sağlık giderleri azaltılıyor.
Okunaksız hekim yazılarından kaynaklanan reçete hatalarının önüne
geçiliyor. Hastalar, elektronik ortamda
yazılmış, sağlık personeli tarafından elektronik imzalanmış olan e-reçete ve
e-raporlarına göre, ilaçlarını herhangi
bir belge taşımaya gerek almadan alabiliyor.
Hekimler, akıllı kart ile hastanın
sağlık bilgilerine ulaşarak teşhis ve tedavilerini bu bilgiler ışığında
sürdürüyor.
Elektronik Kimlik kartı, günlük yaşamdaki iş ve işlemleri kolaylaştırarak,
hızlandırıyor. Aynı zamanda, hizmet sunumunda vatandaşların kimliğinin
geleneksel yöntemler ile doğru olarak saptanamamasının getirdiği usulsüzlükler de önleniyor. Beşeri
hataları minimuma indiriyor, zamandan tasarruf sağlıyor.
Yakın gelecekte, hastaların sağlık-NET Portalı’ na giriş yaparak,
kendisi ile ilgili mahrem bilgileri de
içeren uygulamaları (muayene randevusu, Tele Konsültasyon vb)
çalıştırabilecek alt yapı sağlıyor.
-Pilot uygulamanın aşamalarını ve
gelecek projeksiyonunu özetler misiniz?
1 Eylül'de Bolu İzzet Baysal Devlet Hastanesi'nde
5 poliklinikte pilot uygulamaya başladık. Bugüne kadar 15000 vatandaşımıza
akıllı kart dağıttık. 8 Aile hekimi ve 67 eczanede güvenli kart erişim
cihazlarını kurduk. 2009 yılı sonuna kadar Bolu'daki tüm hastanelere, aile
hekimlerine ve eczanelere kurulumu tamamlayarak 300 bin kart sayısına
ulaşacağız.
Sağlık Bakanlığı, Sosyal Güvenlik
Kurumu, Emniyet Genel Müdürlüğü ve e-Devlet Kapısı uygulamalarıyla
entegrasyonu sağlayarak, 2010 yılı itibariyle pilot uygulamayı sonlandıracak ve
2011 yılında tüm ülkeye yaygınlaştıracağız. Böylelikle vatandaş sağlık hizmeti
almak için istediği sağlık kuruluşuna, devlet-özel-aile hekimi ayrımı yapmadan
başvurabilecek. Köy ve mezralarda, ambulanslarda, emniyette, adliyede vb kamu
kuruluşlarında kullanılabilecek. Akıllı kartlar, adliyede, pasaport
işlemlerinde, noterde, emniyette yani sağlık alanının dışında da
kullanılacak. Vatandaşlarımız sağlık hizmeti dışında da dava açma, evlenme
başvurusu, pasaport alma, vergi vb işlemleri evlerinden yapabilecek.
Sistem, Toplu biraraya gelinen yerlede, okullarda sinemalarda vb alanlarla
turnikelerle kontrol ederek kullanılabilecek.
-Projenin kamu kurumları ile
ilişkisi nedir? Hangi kurum/kuruluşların paydaşlığında
yürütülüyor.
Proje, Başbakanlık,
İçişleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, Devlet Planlama
Teşkilatı, Darphane, TÜRKSAT, Emniyet Genel Müdürlüğü, Maliye Bakanlığı, Adalet
Bakanlığı, Diğer kamu kurumları ve yazılım firmalarının paydaşlığında
yürütülüyor.
Kamu kurumlarının desteği
ile geleneksel kamu hizmet süreçleri elektronik ortama aktarılıyor. Böylelikle
hizmetler, vatandaşlara elektronik
ortamlardan sağlanıyor. Zamanla, hali hazırda kullandığımız nüfus
cüzdanlarımız ile yaptığımız tüm
işlemleri, akıllı kartlar ile yapabilecek duruma geleceğiz. Sağlığın birinci öncelikli olması, otomasyonu en iyi hayata geçiren firmaların
sağlık sektöründe olması ve bu süreçlerin ciddi alt yapı gerektirmesi
nedeniyle ilk uygulama sağlık alanında başladı.
-e-Reçete uygulaması nasıl bir gereksinmeden
doğdu? Bugün için yaşadığınız sorunlar nelerdir?
Devletin en büyük açıkları sosyal
güvenlik ve sağlık alanındadır. Özellikle sosyal güvenliğin
ekonomik açıkları nedeniyle çok ciddi kayıplar söz konusu oluyor. Hak etmeyenin
hizmet alması, başkasının adıyla hizmet alınması, sahte sağlık karneleri ile
hizmet alınması, mevzuata aykırı işlemlerin yapılması, sahte reçete ve
raporların hazırlanması, gerçekçi olmayan teşhis ve tedavilerin verilmesi gibi
usülsüzlükler ile karşılaşılıyor.
Türkiye'de sağlık anlamında
belli seviyeye gelmiş, olgunlaşmış şehirler görüyoruz. Bolu buna iyi bir örnek,
Muğla, Isparta, Eskişehir, Bilecik gibi şehirler sorunları fazla olmayan,
usulsüzlüklerin az olduğu şehirler. Ancak, Doğu'da, Güneydoğuda, İstanbul,
Ankara, İzmir gibi büyük şehirlerin belirli semtlerinde sosyal güvenlik
anlamında sorunlu yerler var. -Akıllı kart uygulamasının dünyadaki başarılı örnekleri var
mıdır?
Almanya, Avusturya,
Hollanda ve Fransa gibi ülkelerde uygulanıyor. Bu ülkelerde sosyal güvenlik
kartları dağıtılmış. Sözünü ettiğim ülkelerde bizdekine benzer problemleri
yaşamışlar. Sağlık harcamalarını test etmişler. Üst yönetime önerilerde
bulunarak normal o güne kadar normal karşılanan usülsüzlüklerin önüne
geçmişler.
-Hastalar, e-Reçete ile hangi
kazanımları elde ediyor?
Öncelikle, e-Reçete ile; hizmet alan ve veren birbirinden emin
oluyor, elektronik ortamda ispatı sağlanabiliyor. Eczacıların
karşılaştıkları sorunlar; okunamayan, hatalı kağıt reçeteler, reçete
üzerindeki tahrifatlar yapılması,
reçetelerin başka kişilereyazılması önleniyor. Güvenlik konularının çözülmesi ile
birlikte hastanın geçmiş ilaç bilgisine
ulaşımı sağlanıyor.
Tüm işlemler elektronik ortamda
yapılıyor
ve e-Reçete Uygulaması’ndaki işlem onaylarında e-İmza kullanılıyor. Hastaların geçmiş
ilaç bilgisi ile birlikte, elektronik kayıtlarına otomasyon üzerinden ulaşılabiliyor, ilişkilendirme
yapılabiliyor.
Belki de en önemlisi;
e-reçete, ilgili sağlık kuruluşunda yazılabiliyor. Eczacılar elektronik ortamda
ulaştıkları reçetelerde ilaçları karışıklık yaşamadan hastalara
verebiliyorlar.
-Bolu İzzet Baysal Devlet
Hastanesi'nde başladığınız pilot uygulamada hastane bilgi yönetim sistemi
tarafında karşılaştığınız sorunlar var mıdır?
Projeye otomasyonun
entegrasyonu konusunda hiçbir sorun yaşamadık. Hastanedeki sistem zaten e-Reçete
uygulamasına kadar gelmişti; elektronik imza uygulaması kullanılmaktaydı, provizyon uygulaması da zaten kurumların
hizmetine sunulmuştu. Sadece Sosyal Güvenlik Kurumu'na e-Reçete gönderimi
ile ilgili olarak bir çalışma yapmak söz konusu oldu. Bu işlemleri de kolaylıkla
entegre ettiler. Yani biz otomasyonu
hazır bulduk. Sağlık Bakanlığı yetkilileri de bize, Bolu'daki uygulamadan memnun
olduklarını, beklediklerinden az sorunla karşılaştıklarını belirttiler.
Hastane ve Aile Hekimliği Bilgi
Sistemlerinin birlikte hayata geçirildiği İl olarak seçilen Bolu’da; projenin
HBYS tarafında Çözüm Bilgisayar
çalışıyor. Çözüm Bilgisayar Genel Müdür Yardımcısı Fatih Şahin ile
görüştük.
Elektronik Kimlik
Kartları, artık bir sağlık karnesi görevi görüyor; Hastanın
hastaneye ilk kabulünden, provizyon
alınması, kimlik kartlarıyla hastanın kimliğinin doğrulanması,
hastaya reçete yazılacağı zaman hastanın kimlik kartı doktorun imza ve kimlik
kartıyla elektronik olarak reçetenin
onaylanması ve sisteme iletilmesi işlemleri bu akıllı kartlar üzerinden
sağlanıyor.
Bolu’da, Elektronik Kimlik
kartlarının, kendi ihtiyaçlarını karşılayabilecek 15 bin kişiye dağıtımı devam
ediyor. Yıl sonunda tamamlanması beklenen ve Bolu'nun ardından da tüm Türkiye'de
yaygınlaşmasının başlanması öngörülen projenin, HBYS tarafındaki işleyişine firmamız destek
sağlıyor. Proje ile ilgili olarak yapılması gerekenleri
değerlendirdiğimizde, zaten birçok unsurun yazılımımız bünyesinde var olduğunu
gözlemledik. Sağlık Bakanlığı, SGK ve
e-Devlet Kapısı Uygulamaları’na entegrasyon konusunda uzun süredir
yürüttüğümüz çalışmalarımızla hazırlıklarımızı tamamlamış durumdaydık. Bu
nedenle istenen uygulamaları hayata geçirme konusunda büyük bir sıkıntı ile
karşılaşmadık.
Önümüzdeki süreçte; sisteme
uyum sağlama ve yeni teknolojiyi kullanma sırasında ortaya çıkabilecek
isteksizliklerden kaynaklanabilecek bazı problemlerimiz olabilir. Ancak
sonuçları çok önemli olacaktır; Her şeyden öte, bilginin yönetilmesi, güncel bilgiye
ulaşılması ve karar destek sistemleri ile entegrasyonun sağlanması
gerçekleşecek, bürokrasi en az seviyeye
indirilecek, hizmet sunumunda kalitenin ve hızın artması sağlanacak, gerçek kişiye, gerçek hizmetin ve ilacın
verilmesi sağlanacak, tahrifat ve suistimallerin en az seviyeye getirilmesi
sağlanacak, hak edenin hak ettiği hizmeti ve tedaviyi alması sağlanmış
olacaktır.
|