Bilgi Yönetim Sistemi, Bir Beyin Gibi Davranır
O Henri'nin ünlü "Son Yaprak"
öyküsünde şiddetli akciğer yangısı geçiren genç kızın ölümcül gidişini
değiştiren bir olay anlatılır.
Genç kız pencere
kıyısındaki yatağından sonbahar mevsiminin yapraklarını döktüğü ağaca bakar,
yaprakların dökülüşü ile kendi hayatı arasında yakın bir bağ kurar. Ağacın
yaprakları her gün birer ikişer düşerken kendi hayatının da sonu gelmektedir.
Gerçekten de yaprakların dökülüşü arttıkça genç kızın da hastalığı artmaktadır.
Bir sabah penceresinden
bahçeye bakan genç kız, tek bir yaprak dışında ağacın bütün yapraklarının
döküldüğünü görür. Geride son bir yaprak kalmıştır. Genç kız gözünü bu yaprağa
diker ve bekler; yaprak düşecek ve genç kız da ölecektir. Ne ki son yaprak
düşmemekte direnmektedir. Yaprak direndikçe genç kızın hastalığında düzelme
başlar.
Sonunda genç kız iyileşir,
ayağa kalkar ve bahçeye çıkarak bir türlü dökülmeyen son yaprağı yakından
incelemek ister. Bu yaprak genç kızı çok seven komşu ressam tarafından çizilmiş
başarılı bir yaprak resmidir.
Bu öykü, hemşirelerimizin
ve hekimlerimizin iyi bildiği "iyileşmek
isteyen hasta" ile "iyileşmek
istemeyen hasta" arasındaki farkı, iç gücümüzün etkisini gösterir. Yaşama
sevincimizi ve direnç mekanizmamızı tetikleyen, umut ya da moral olarak
adlandırdığımız içimizdeki gizil gücün, beyin gücümüzün etkisini
anlatır.
Tedavide belki de en etkili unsur; ilaç ve diğer
(bilimsel temelli doğal tıp) yöntemler ile birlikte beyin gücü ve ona bağlı yaşama isteğinin, immüm sistemimizin
güçlendirilmesidir. Yapılan bilimsel araştırmalarda, başta kanser olmak
üzere tüm hastalıkların tedavisinde kişinin yaşama isteğinin çok etkili olduğu
vurgulanır.
Bir an için hastanelerimizi
organizmaya, bilgi yönetim sistemimizi de; tüm süreçleri kontrol eden, bilgiyi
toplayan, saklayan, yöneten, yorumlayan, bir beyin gibi davranan yapıya
benzetebiliriz.
Beyin gücünü artıran,
yeteneklerini, esnekliğini, teknolojik besinini artıran yazılım, organizmanın immüm sistemini güçlendirir.
Hizmet süreçlerini daha da
“iyileştirmek isteyen hastane” hasta odaklı hizmet vizyonunu yaratmak için mobil
teknolojilere daha fazla ihtiyaç duyar.
Hasta kayıtlarının
elektronikleştirilmesi, hizmet sunumunun mobilize olması, konum ve zamandan
bağımsız olarak ihtiyaç duyulan her türlü doğru bilgiye kolaylıkla ulaşılması,
sağlık çalışanlarının iş yapma şekillerinde radikal değişimlere yol açar.
Mobil veri girişi ile doğru
teşhis, tedavi ve takip süreçlerini güçlendirir. Karar vericilerin, hasta
başından elektronik hasta kayıtlarına ulaşarak karar desteği bulmalarını
sağlar.
Hizmet süreçlerini daha da
“İyileştirmek isteyen hastane” korunması gereken hasta kimlik bilgilerinden,
kurumların belleğini oluşturan dataların güvenle yedeklenmesine, veri ulaşım
hızı ve tekniğinden, kullanılan teknolojinin gelişmişlik düzeyine, yönetilebilirlik ve ölçeklenebilirlik özelliklerinden,
veri depolama kapasitesine vb. kadar birçok parametreye yaşamsal önem
verir.
Hastanelerimiz için,
hastane bilgi yönetim sistemimiz, sistemli bilgi işlem ve yönetim süreci
yaratan, tüm sistemle haberleşen ve ilişkisel yapıda çalışan bir beyin gibi
davranır. “İyileşmek isteyen hastane”, “beyin gücünün “ etkisiyle
güçlenir.
|