Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

Bilgi Yönetim Sistemi, Bir Beyin Gibi Davranır

 

O Henri'nin ünlü "Son Yaprak" öyküsünde şiddetli akciğer yangısı geçiren genç kızın ölümcül gidişini değiştiren bir olay anlatılır.

           

Genç kız pencere kıyısındaki yatağından sonbahar mevsiminin yapraklarını döktüğü ağaca bakar, yaprakların dökülüşü ile kendi hayatı arasında yakın bir bağ kurar. Ağacın yaprakları her gün birer ikişer düşerken kendi hayatının da sonu gelmektedir. Gerçekten de yaprakların dökülüşü arttıkça genç kızın da hastalığı artmaktadır.

           

Bir sabah penceresinden bahçeye bakan genç kız, tek bir yaprak dışında ağacın bütün yapraklarının döküldüğünü görür. Geride son bir yaprak kalmıştır. Genç kız gözünü bu yaprağa diker ve bekler; yaprak düşecek ve genç kız da ölecektir. Ne ki son yaprak düşmemekte direnmektedir. Yaprak direndikçe genç kızın hastalığında düzelme başlar.

           

 

           Sonunda genç kız iyileşir, ayağa kalkar ve bahçeye çıkarak bir türlü dökülmeyen son yaprağı yakından incelemek ister. Bu yaprak genç kızı çok seven komşu ressam tarafından çizilmiş başarılı bir yaprak resmidir.

           

Bu öykü, hemşirelerimizin ve hekimlerimizin iyi bildiği "iyileşmek isteyen hasta" ile "iyileşmek istemeyen hasta" arasındaki farkı, iç gücümüzün etkisini gösterir. Yaşama sevincimizi ve direnç mekanizmamızı tetikleyen, umut ya da moral olarak adlandırdığımız içimizdeki gizil gücün, beyin gücümüzün etkisini anlatır.

           

Tedavide  belki de en etkili unsur; ilaç ve diğer (bilimsel temelli doğal tıp) yöntemler ile birlikte  beyin gücü ve ona bağlı yaşama isteğinin, immüm sistemimizin güçlendirilmesidir. Yapılan bilimsel araştırmalarda, başta kanser olmak üzere tüm hastalıkların tedavisinde kişinin yaşama isteğinin çok etkili olduğu vurgulanır.

           

Bir an için hastanelerimizi organizmaya, bilgi yönetim sistemimizi de; tüm süreçleri kontrol eden, bilgiyi toplayan, saklayan, yöneten, yorumlayan, bir beyin gibi davranan yapıya benzetebiliriz.

           

Beyin gücünü artıran, yeteneklerini, esnekliğini, teknolojik besinini artıran yazılım, organizmanın immüm sistemini güçlendirir.

           

Hizmet süreçlerini daha da “iyileştirmek isteyen hastane” hasta odaklı hizmet vizyonunu yaratmak için mobil teknolojilere daha fazla ihtiyaç duyar.

           

Hasta kayıtlarının elektronikleştirilmesi, hizmet sunumunun mobilize olması, konum ve zamandan bağımsız olarak ihtiyaç duyulan her türlü doğru bilgiye kolaylıkla ulaşılması, sağlık çalışanlarının iş yapma şekillerinde radikal değişimlere yol açar.

           

Mobil veri girişi ile doğru teşhis, tedavi ve takip süreçlerini güçlendirir. Karar vericilerin, hasta başından elektronik hasta kayıtlarına ulaşarak karar desteği  bulmalarını sağlar.

           

Hizmet süreçlerini daha da “İyileştirmek isteyen hastane” korunması gereken hasta kimlik bilgilerinden, kurumların belleğini oluşturan dataların güvenle yedeklenmesine, veri ulaşım hızı ve tekniğinden, kullanılan teknolojinin gelişmişlik düzeyine, yönetilebilirlik ve ölçeklenebilirlik özelliklerinden, veri depolama kapasitesine vb. kadar birçok parametreye yaşamsal önem verir.

           

Hastanelerimiz için, hastane bilgi yönetim sistemimiz, sistemli bilgi işlem ve yönetim süreci yaratan, tüm sistemle haberleşen ve ilişkisel yapıda çalışan bir beyin gibi davranır. “İyileşmek isteyen hastane”, “beyin gücünün “ etkisiyle güçlenir.

 

(08.06.2009)