2014 e-Sağlık Vizyonu, Strateji ve Hedefleri
Sağlık Bakanlığı, 2014 yılına
kadar yapacağı uygulamalara yönelik, strateji ve hedeflerini belirledi. 2014
vizyonu kapsamında beş ana başlık altında belirlediği stratejik hedeflerini
gerçekleştirirken, son 5 yıl içindeki stratejik önceliklerini; Sağlık-NET Entegrasyonu, Afet Kurtarma
Merkezi, Sağlık-NET Operasyon Merkezi,
e-Sağlık İnsan Kaynakları ve Uzmanlığı, Veri Güvenliği ve Veri
Madenciliği, Sağlık Bilişim Standartları, İlaç Takip Sistemi olarak
sıraladı.
-Önümüzdeki beş yıla yön verecek
olan e-Sağlık Stratejisi Taslak Planı'nın hazırlanması nasıl bir gereksinimin
sonucunda doğmuştur?
Yeni yönetim kapsamında,
kamu kurumlarının stratejik planlamalarını hazırlamaları ve performansa yönelik
bütçeleme sistemine geçmeleri zorunluluğu var. Bu çalışmaları bakanlıklar, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı
ile organize bir şekilde yürütüyorlar. Biz de Sağlık Bakanlığı olarak bütün
hazırlıkları tamamlama aşamasındayız. Önümüzdeki beş yıla yön verecek olan e-Sağlık Stratejisi Taslak Planı’ mızın
yüzde 90'ı tamamlandı.
-Sağlık Bakanlığı Bilgi İşlem
Daire Başkanlığı olarak, stratejik önceliklerinizi ve 2014 vizyonunuza yönelik
hedeflerinizi anlatır mısınız?
Birinci hedefimizi;
Sağlık-NET entegrasyonunu yaygınlaştırmak olarak açıklayabilirim. Sağlık
verilerinin tek bir çatıda toplanması ve yönetilmesi için, Sağlık-NET' i 2012 yılı
sonuna kadar geliştirip tamamlamayı planlıyoruz. Hastane bilgi sistemlerinin
Sağlık-NET' e entegre olma çalışmaları devam ediyor. Aile hekimliği bilgi
sistemi gibi diğer uygulamaların entegrasyonuna da önem veriyoruz. Bu temelde,
Sağlık Web Portalı ile e-Devlet entegrasyonunu sağlamayı
planlıyoruz. İkinci hedefimiz; 2014 yılı
sonuna kadar sağlık sunucularının, sağlık hizmeti kullananların e-Sağlık uygulamalarının erişiminin
artırılması ve geliştirilmesi için sağlık bilişim standartlarını geliştirmek
ve yaygınlaştırmaktır.
Bu konuda belli düzeyde
devam eden çalışmalar var. Ama çalışmaların stratejik plan kapsamında ele
alınması ve planlanması söz konusu. Bu başlık için Ulusal Sağlık Sözlüğü gibi bazı
standartların oluşması ve tüm kurumlar arasında Sağlık-NET bilgi alış verişi
sürecinde HL7 standartlarının
yaygınlaşması, Ulusal Sağlık Bilgi Sistemi ile Avrupa Birliği Ülkeleri
arasında birlikte çalışabilirlik kapsamında çalışmalar yapmak ve sağlık bilişiminde kullanılan yazılım
standartlarının belirlenmesini sayabiliriz.
Üçüncü hedefimiz; 2011 yılı
sonuna kadar bilgi güvenliği kişisel bilgilerin korunması kapsamında kişisel ve
kurumsal sağlık kayıtlarında gizlilik,
güvenlik ve mahremiyet esaslarının belirlenmesi ve uygulanmasıdır. Bu
çerçevede, bilgi güvenliği politikalarının oluşturulması, gereksinimlerin
sağlanması, e-sağlık uygulamalarında elektronik faturalama ve elektronik imzanın
yaygınlaştırılması çok önemli konulardır.
Dördüncü hedef olarak; 2011
yılı sonuna kadar, sağlık planlayıcı ve karar vericiler için karar destek sistemi kapsamında veri ambarı
ve veri madenciliği uygulamalarını başlatmayı planlıyoruz. Üst düzey karar
vericilere yönelik karar destek sisteminin oluşturulmasını uluslararası sağlık
kuruluşlarıyla sağlık verilerinin
paylaşmasını ve uluslararası standartlara ulaşmasını
planlıyoruz.
Beşinci hedefimiz; uzaktan
sağlık hizmetinin verilmesi, kronik hastaların takibi amacıyla Tele-Sağlık ve Tele-TIP uygulamalarını 2011
yılı sonuna kadar yaygınlaştırmayı planlıyoruz. Tele-TIP uygulamalarında
özellikle kırsal kesimin, hizmet ulaşımında zorluk çekilen bölgelere öncelik
vereceğiz. Hekimler arasında iletişim ağı, bilgi paylaşım ağı kurarak bilgi paylaşım platformu oluşturacağız.
Bu başlık, aslında şu anda vaka paylaşımı üzerinde bir kaç hastanede devam
ediyor.
Toparlayacak olursak son 5
yıl için stratejik önceliklerimiz; Sağlık-NET Entegrasyonu, Afet Kurtarma
Merkezi, Sağlık-NET Operasyon Merkezi,
e-Sağlık İnsan Kaynakları ve Uzmanlığı, Veri Güvenliği ve Veri
Madenciliği, Sağlık Bilişim Standartları ve İlaç Takip Sistemi'ni saya
biliriz.
-e-Sağlık Stratejisi taslağını oluştururken sağlık sektöründe
karşılaştığınız en temel sorun
nedir?
Dünya Sağlık Örgütü insan sağlık sektöründe
insan kaynaklarının düzenlenmesi için oturum düzenlemiş ve işin içinden
çıkamamış. Standart bir insan kaynağı tanımlaması yaparak, başlıklar altında
gruplamalar yapmak için toplantılar düzenlemiş ve şöyle bir karara varmış; her ülke kendi sağlık politikasını kendi
planlasın.
Böyle bir standardın
zorluğuyla biz de karşı karşıyayız. Ülkemizdeki hekimin, hemşirenin yaptığı
işler ile başka ülkede yapılan işler farklılıklar gösteriyor. Bu durum elbette
e-Sağlığı, sağlık bilişimini etkiliyor.
Birinci, ikinci basamak,
112 aciller gibi sağlık kuruluşlarımızı da hesaba kattığımızda, hedeflerimiz
e-sağlık ile ilişkili olan herkesi kapsıyor. Yani nüfusun tamamı bizim hedefimiz
dahilinde oluyor. Sağlık stratejilerini oluştururken de hiç kimseyi ilgi alanımız dışında bırakmayacak
bakış açısı ile yaklaşmamız gerekiyor.
|