Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

HBS Tedarik ve İdamesinde Yaşanan Sorunlar ve Çözümleri

 

Hastanelerimizin yazılım sağlama temelinde yürüttükleri çalışmalarda Bakanlığın hazırladığı Hastane Bilgi Sistemleri Alımı ve Çerçeve İlkeleri Dokümanı, yazılım, teknolojik altyapı ve diğer gerekler için bir çerçeve çizerek, teknik önerileri kapsayan bir yapı sunuyor.

           

Dokümanda belirtildiği üzere; çalışma bir şartname çalışması değil, şartname hazırlığı sırasında dikkate alınması gereken unsurları, önerileri içeriyor. Hastanelerimizin işlem hacmine ve sunacakları hizmet özelliklerine göre bu dokümandan yararlanarak, kendi ihtiyaçları doğrultusunda şekillendirmeleri gerekiyor. Ancak, hastane yöneticilerimiz kendi özgün şartnamelerini oluşturmaları yerine, hazırlanmış şartname örneklerini uygulama yanlışına düşüyorlar. Bu temelde Hastane Bilgi Sistemleri Alımı ve Çerçeve İlkeleri Dokümanı’nın rehber olma misyonu da ortadan kaldırılarak, ihtiyaç dahilinde olmayan donanım-yazılım satın alınması nedeniyle kamu zararı söz konusu olabiliyor.

Benzer birçok konuda karşılaşılan sıkıntılara ışık tutmak ve bir kez daha, Hastane Bilgi Sistemleri Alımı ve Çerçeve İlkeleri Dokümanı’nın mimarlarlarından Sağlık Bakanlığı Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’ndan Başkan Yardımcısı Dr. Mahir Ülgü’den konu ile ilgili bilgi almak-sunmak amacıyla bir söyleşi gerçekleştirdik.

 

-Hastanelerimizin yazılım sağlama ve idame ettirilmesinde karşılaştıkları sorunlar nelerdir? Yazılımları Bakanlığın tedarik etmesi yönünde bir çalışma var mıdır?

Özellikle küçük ölçekli hastaneler, hem HBS (Hastane Bilgi Sistemi) tedariki hem de idamesinde önemli problemlerle karşı karşıya kalıyor. Yaptığımız toplantılarda hastane idarecileri, haklı olarak yazılımın Bakanlık tarafından tedarik edilmesi konusunda ısrarlı davranıyorlar. 

 

Ancak, Bakanlık tedarikçi rol üstlenmekten ziyade, standart belirleyici ve uygulamaları izleyici bir role sahip olmak konusunda kararlı. Zaten hizmet karması bu denli zengin bir yapı için tek kaynaktan alınan bir yazılımın tüm hastanelerin ihtiyacını karşılaması oldukça zor ve süreç yönetimi de bir kadar ağır olacaktır. Eğitim, Bankacılık, Finans gibi sektörler örnek olarak gösteriliyor standart yazılım kullanımı konusunda. Neden bu kurumlar gibi hareket etmiyoruz? Diye serzenişler var. Ama bizim işimiz farklı. Hiçbir sektör, sağlık sektörü kadar karmaşık ve kapsamlı değil.

Bu durumu şöyle açıklığa kavuşturmak mümkün; bir insan zorunlu kalsa doğumundan ölümüne dek tüm hayatını bir hastane içinde tamamlayabilir, asgari ihtiyaçları karşılanabilir. Hayatın her bir anına yönelik hizmet sunmak zorundaki hastaneler, bu hizmetlere dair neredeyse bütün kayıtları tutmak zorundalar. Oysa eğitimde, bankacılıkta bu böyle değil.

           

-Bilgi sistemlerinin tedarik sürecinde, izlenmesi gereken metod var mıdır? Hastanelerimizin ihale usulünü belirleme konusunda yürütülen mevzuat çalışmaları nelerdir?

Tedarik metodu ne olursa olsun mevcut yasal düzenleme ile (Lisans Haklarının satın alınması ya da hizmet alımı, bir başka ifadeyle yazılım kiralama) hastanelerin ihtiyaçlarına uygun olan bir yazılım tedarik etmeleri zorlu bir süreç, hatta bazıları için imkansız.

           

Diğer taraftan, yazılımların gerek hastane içi gerek hastane dışı nedenlerle (mevzuat, talimat vb nedenlerle) ihtiyaçlara göre uyarlanması da bir başka problem. Tedarik metodu konusunda Bakanlığımızın bir yönlendirmesi söz konusu değil. Metodoloji hastane idarelerine bırakılıyor. Ancak Bakanlığımızın bu metodlardan birini benimsemesi ve benimsediği metodla ilgili mevzuat düzenlemesini yapmak noktasında kararlı tutum göstermesi uygun olabilir.

          

Bakanlığımız İhale usulü ile ilgili bir seçim yaparak ağırlıklı olarak bu usulün kullanımı konusunda taşra teşkilatını yönlendirmeli ve düzenleyici mevzuat ile desteklemeli.

           

Özetle, ihale usulü belirlemek bile başlı başına bir sorun. Tedarik sonrasında nelerle karşılaşılacağını öngörmek pek mümkün değil. Hepsi için değil ama yazılım sektöründe faaliyet gösteren bazı firmaların da ticari kaygılardan uzak bir tutum sergilemesini gerekiyor iyi sonuçlara imza atmak için.

           

-Bilgi sistemi ya da hizmeti alım sürecini yürüten, yöneten idari ve teknik personelin bilgi birikimi ne düzeydedir? Bu konuda yürütülen eğitici, iyileştirici çalışmalar var mıdır?

           

Hastaneler, hem ihale dosyalarının hazırlanması hem de ihalelerin yönetilmesi ve sonuçlandırılması sırasında başarısız olabiliyor. Teknik bilgi birikimine sahip insan kaynağının yetersizliği karşımıza çıkıyor. ihtiyaç belirleme ve teknik şartname hazırlamadaki kusurlar nedeniyle bazı hastaneler ihalelerini iptal etmek zorunda kalıyor ya da Kamu İhale Kurumu’nca ihale iptal edilebiliyor. Bakanlığımızın bu hususta denetleyici olarak değilse bile, koordinasyon rolüyle müdahil olması birçok hastane idaresinin işlerini kolaylaştıracak, iptal edilen ihale sayısı daha az olacaktır.

           

Ancak hastanelerde olduğu gibi Bakanlık Merkezinde de insan kaynağı kısıtlı. Hastanelerde, hastane idarecilerine HBS ile ilgili  ihtiyaç  tespiti, HBS alımında ve işletiminde danışmanlık yapacak nitelikte ve yeter sayıda teknik personel temin edilmeli. Bu elemanlar HBS kullanım sürecinde firma bağımlılığını azaltacak şekilde eğitilmeli ve hastane içinde yazılıma hakimiyet sağlanmalı. 

           

Bu elemanların istihdam ve özlük hakları itibariyle motivasyonu sağlanmalı, bu amaçla görevlendirilen gönüllü personele uzaktan eğitim teknikleri kullanılarak farklılık kazandırılmalı.

           

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı bir dizi çalışma başlattı. Yeni adıyla Türkiye Sağlık Kurumu, uzaktan eğitim teknolojilerini kullanarak sağlık yönetimi eğitimleri düzenlemekte ve oldukça yüz güldürücü sonuçlar elde etmekte. Bu model, hastanelerdeki HBS yöneticilerinin eğitim ve bilgilendirilmesi için de kullanılacak.

           

-Bilgi sisteminin tedariğinde hazırlamış olduğunuz klavuz dokümanlardan yeterince yararlanıldığını düşünüyor musunuz?

           

Hastane idarelerine HBS tedarikinde kılavuzluk etmek üzere hazırlanmış olan ve Başkanlığımızca belli periyotlarla güncellenerek yayımlanan Hastane Bilgi Sistemleri Alımı Çerçeve İlkeleri Dokümanı'ndan bazı hastaneler haberdar değil. Hastane idarelerinin söz konusu doküman ve sağlık-NET portalında yayımlanan diğer dokümanlardan faydalanmaları hususunda hem yerel idarelerce hem de merkez teşkilatınca gerekli önlemler alınmalı.

           

-Bilgi sisteminin idame ettirilmesinde karşılaşılan temel problemler nelerdir? Bu konuda alınan önlemler  var mıdır?

           

İdame sürecinde; tedarik yöntemi ne olursa olsun hastanelerin en büyük problemi bakım, destek, eğitim, güncelleme ve kapasite artırımı noktasındaki hizmet alımlarının hangi Kanun hükümlerine göre yapılacağı ve maliyetlerin tespiti ile ilgili olarak ortaya çıkmaktadır.

           

Maliyetlerle ilgili bir hesap cetveli oluşturulmalı ve hastane idareleri bu açıdan şaibeden ve/veya şaibe kaygısından kurtarılmalıdır.

           

-Veri alışverişinde ve karşılıklı işlerliğin sağlanması bakımından veri standardizasyonuna yönelik çalışmalar var mıdır?

           

Hastane bilgi sistemleri başlangıçta sadece hastane içi süreçlerde kullanılırken birkaç yıl içerisinde MERNİS, MEDULA, Ulusal Sağlık Bilgi Sistemi (USBS), Çekirdek Kaynak Yönetim Sistemi/Malzeme Kaynak Yönetim Sistemi gibi daha bir çok büyük sistemlerle veri alış verişi yapan uygulamalara dönüşmüştür.

           

Sistemler arası veri alış verişinde verilerin standardizasyonu en önemli basamaktır. Bu alanda kurumlar arası işbirliğinin yetersizliği görünen bir gerçek olmakla birlikte çözüme yönelik önemli adımlar atılmaktadır.Ulusal Sağlık Bilgi Sistemi’nin temel taşlarından olan Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan Ulusal Sağlık Veri Sözlüğü, Sağlık Kodlama Referans Sunucusu gibi yayın ve servisler standardizasyon açısından son derece önemli hizmetlerdir.           

           

-Verilerin standardizasyonunda Ulusal Sağlık Bilgi Sisteminden söz ettiniz. Sistemin bugün geldiği aşama ve beklediğiniz en önemli fayda nedir?

           

Ulusal Sağlık Bilgi Sistemi Bakanlığımızın en önemli projelerindendir. Şimdilik sadece sağlık verisi toplanan sistemde idari ve mali veri setlerinin de oluşturulması ve sisteme dahil edilmesiyle farklı Bakanlık birimlerince ihtiyaç duyulan, sahadan defalarca ve farklı yöntemlerle toplanan veriler, tümüyle elektronik ortamda ek bir iş yüküne sebep olunmaksızın kaynağından alınıp her seviyedeki yöneticiye ihtiyaç ve yetkileri ölçüsünde rapor olarak sunulacaktır.

           

-Hastanelerimizdeki tıbbi cihazların bilgi sistemine entegrasyonu sürecinde, hizmetin ücretlendirilmesi noktasında bir formülasyonunuz var mıdır? Hizmet süresi içinde alınacak cihazların da entegrasyonu istendiğinde belirsiz bir iş tanımı söz konusu mudur?

           

Hastanelerdeki tıbbi cihazların hastane bilgi sistemleri ile entegrasyonu çözüm bekleyen sorunlardan biridir. Ancak bu sorunun kaynağı sadece hastaneler ya da Sağlık Bakanlığı değildir. Sektördeki HBS üreten yazılım firmalarından bazılarının ticari kaygılarla aşırı yüksek bedeller talep etmesi ve hatta bu işlemi ayrı bir hizmet unsuru olarak görmeleri sorunun asıl kaynağını oluşturdu. Oysa tıbbi cihazlar hastanelerin doğal bir parçası ve hizmet sunum sürecinde olmazsa olmazlardan.

           

Diğer taraftan maliyetlendirmeye dair bir rekabet söz konusu değil. Bu nedenle Bakanlık, cihaz entegrasyon hizmeti ve maliyetlerini HBS tedarik aşamasında teklif edilen bedel ve rekabet kapsamına almak üzere girişimde bulunmak zorunda kaldı. Bu sorunun alternatif çözümleri de tartışılıyor.

           

-Bilgi sistemi değişikliği sırasında, data aktarımı konusunda ortaya çıkan sorunlar nelerdir?

           

Bir hastanede yazılımın değişmesi halinde önceki uygulamaya ait verilerin yeni uygulamaya aktarılması konusu 2006/108 sayılı Genelge ile düzenlendi. Bu Genelge hükümlerine göre ve iyi niyetle hareket edilmesi halinde herhangi bir sorun ile karşılaşılmayacaktır, veri aktarımı konusunda sorun yaşanması halinde bu sorunun yerelde çözümlenmesi gerekir diye düşünüyorum çünkü bu sorun sadece o vakaya ait bir sorun bence.

           

-Son olarak eklemek istediğiniz düşünceniz var mıdır?

           

Önümüzde yapılacak çok önemli ve çok güzel işler var. Hastane Bilgi Sistemi alanında çalışan herkese çok önemli sorumluluklar düşüyor.     

 

(08.06.2009)