Sağlık Kurumları Mobilleşti Sağlık alanında
geliştirilen mobil çözümler, rekabet içindeki kamu ve özel sağlık kuruluşlarının
rakiplerinden bir adım öne geçmelerini, verimlilik artışı sağlamaları,
kaynaklarını ve zamanlarını doğru kullanmalarını
sağlıyor. Günümüzde hızla gelişen mobil teknolojinin sağladığı büyük
kolaylıklar sağlık alanında da hızla yaygınlaşmaya başladı. Sağlık
kuruluşlarının tercihi olarak RFID Teknolojisi, yaygın bir şekilde
kullanılırken, özellikle dijital görüntüleme cihazları, PACS ve kablosuz akıllı ağ çözümleri
üzerinde çalışan mobil teknolojiler de sık kullanılmaya başlanan diğer
yenilikler arasında yerini buldu.
Bu noktada taşınabilir cihazların, telsiz ağ teknolojisi destekli
yazılımların, LBYS (Laboratuar Bilgi
Yönetim Sistemi) ve bir bütün olarak HBYS (Hastane Bilgi Yönetim Sistemi)
ile entegrasyonunun sağlanması kritik bir öneme sahip
oldu.
Sağlık kuruluşlarında hayata geçirilen mobil uygulamalar, iş süreçlerinin
hızlanmasını, zamandan, maliyetlerden tasarruf edilmesini, medikal hataların
azaltılmasını, hasta/bilgi güvenliğinin ve hizmet kalitesinin artırılmasını
sağladı. Böylelikle sağlık kuruluşlarındaki bütün süreçleri tam bir uyum içinde
yöneten bilgi sistemi için gerekli olan en temel unsur gerçekleşmiş oldu; doğruhızlı veri iletimi ve paylaşımı.
Dünyada hızla yaygınlaşan mobil teknolojinin sağlık sektörünün hizmetine
sunduğu ürün ve servislerin kalitesi Türkiye’de de dünya standartlarına ulaştı;
uzaktan ölçme ve kontrol etmeyi sağlayan cihazlar, sağlık hizmetinin ulaştırılamadığı veya
hekimin hastanın yanında olmadığı durumlarda sağlık çalışanlarına önemli
destek sağladı. Mobil Ultrason,
Ultrason alıcısının bilgisayara bağlanması ve yazılımın yüklenmesinin ardından
bilgisayar standart bir mobil ultrason cihazına dönüştü. Elde edilen görüntüler
başka hekim tarafından takip
edilebildi. SIM kartlı mobil EKG cihazı,
hasta ile hekim arasındaki
uzaklığı ortadan kaldıran çözümlerden birisi oldu. MCA (Medikal Klinik
Asistan) ve PDA (taşınabilir el bilgisayarları) uygulamaları, karar vericilerin hasta başından elektronik
hasta kayıtlarına ulaşarak karar desteği bulmalarını, bulunduğu yerden veri
ve istek girerek sağlıklı, gerçek zamanlı veri ve karar süreci yürütmeleri gibi
birçok özellik sağladı.
Uygulama kapsamında yatan hastalara, özel hasta numarasını içeren RFID
(radyo frekansı ile tanımlama) çipli bilek bandı takıldı. Böylelikle Hekimler ve
hemşireler, RFID okuyucuları, MCA’lar ve PDA'ları kullanarak hastaları
hakkındaki gerekli bilgilere, günlük rutin kontrolleri (vizite) sırasında
hastanın yanındayken ulaşabildiler.
MCA üzerindeki dijital kalemle hızlı ve kolay veri girişi sağlayarak,
ekrana yazılan el yazısının, karakter tanıma sistemi aracılığıyla kitap
harflerinden oluşan düzgün metin haline getirildi. Böylelikle hastanın işlemlerinin zaman kaybetmeden,
hızlı bir şekilde yapılmasında büyük önem taşıdı. Veri kaybı önlendi, her
uygulamanın, isteğin, verinin yazılı olması sağlandı.
Özellikle acil servis hizmetlerinde sağlanan mobil veri girişi ile hasta
teşhis, tedavi ve takip süreçleri otomatik olarak elektronik ortama taşınarak,
elektronik sağlık kayıtlarının daha hızlı girilmesini ve hastanın başucundan gerçek zamanlı
sorgulanabilmesi özelliği sunuldu.
Acil Hasta Tedavi Takip çözümleri ambulansta yapılan müdahale ile
tedavilerin hem RFID teknolojisini kullanarak hastanın bilekliğine yazılması hem
de GPRS ile komuta kontrol merkezine gönderilmesini sağlayarak hayatı
kolaylaştırdı. Böylelikle hasta daha sağlık kuruluşuna ulaşmadan bilgileri
ulaştığından çabuk müdahalede bulunulması söz konusu oldu.
Aynı yöntemin hasta naklinde kullanılması ile, hastaya en yakın sağlık kuruluşunun ve yatak
durumunun belirlenmesi ile ambulansın en uygun hastaneye yönlendirilmesi
sağlandı.
Sağlık kuruluşlarının herhangi bir servisinden, herhangi bir zamanda,
bilgiye erişimi sağlamak için mobil ve kablosuz çözümler kullanılması büyük
avantajlar sağladı; Sağlık çalışanları, PDA’lar ile hastaların EKG, solunum,
tansiyon, ateş, sıvı gibi yaşam bulguları, tetkik istekleri, sonuçları, anamnez
bilgileri, ilaç bilgileri vb ile birlikte radyolojik görüntülerine de ulaştı.
Hasta tedavilerinin kolayca planlanabilmesi, izlenebilmesi ve tüm
sonuçların evraksız bir şekilde değerlendirebilmesi sağlandı. Böylece, kağıt ve
kalem kullanımı ciddi ölçüde azaltılıp, doğru teşhis ve tedavi oranı artarken,
tıbbi hata yapma olasılığı en alt seviyeye indirildi. Mobil uygulamalar
aracılığıyla gerçek zamanlı (on-line)
stok takibi yapılabiliyor. Tüm servislerdeki ve depolardaki cihazların
durumları ve hareketleri izlenebiliyor. Tüm RFID etiketleriyle medikal cihazların hastane içi ve
hastane dışındaki hareketleri
izlenerek kontrol altına alınıyor. Kullanıcılar, PDA’lar aracılığıyla
merkezi bilgisayar sistemine mobil olarak erişerek cihazların detaylı
bilgilerini sorgulayabiliyor.
Medikal cihazların çalınması, yetkisiz kişilerce hastane dışına
çıkarılması ya da kullanılması önlenerek, doğru noktalarda
kullanılıpkullanılmadığının kontrolleri yapılabiliyor. Acil durumlarda cihazlmda oldukları
kolaylıkla görülebiliyor.
RFID veya barkod etiketleri tüplere, torbalara ve örneklere takılarak ne
içerdikleri ve kime ait oldukları belirlenerek tıbbi hataların önlenmesini
sağlanıyor. Tüm kanların RFID veya barkod etiketleri ile tanımlanması sonucu hangi kan grubunun nerede ve ne kadar
olduğu anında görülebiliyor.
Kurumsal zeka yetenekleri, hastane yöneticilerine doğru strateji ile
karar verme fırsatı sunuyor. Hastane yöneticileri karar vermeden önce verileri
inceliyor, yorumluyor ve kurum geleceğini şekillendirecek adımları
atıyor.
Yapay Zeka Tanımları ile biraraya getirilmiş verilerin ötesine geçerek,
karar verme sürecine geribesleme sağlayacak bilgileri üretiyor. Üst düzey yöneticilere, yönetimsel ve
stratejik kararlar vermede destek olmak üzere bilgiler ve grafikler
oluşturuluyor. Hastanede gerçekleşen tüm tıbbi ve mali kaynakları izleyerek
planlama, bütçeleme, tahmin, konsolidasyon, raporlama ve analiz gibi tüm iş
performansı yönetimi gereksinimine yönelik olarak birleştirilmiş
özelleştirilebilir bir uygulama sunuyor.
Hasta, Personel, Servis, Hizmet,
Kurum, Kullanıcı bazında anlık olarak hastane işleyişi sorgulanabiliyor.
Sağlık kuruluşu yöneticilerinin iş akışı ile ilgili her türlü bilgiye anında ve
tam olarak ulaşmasını ve bilgilerin rehberliğinde kuruluşu yönetmesini sağlıyor.
Yöneticilere mobil olarak, text
veya gfafiksel olarak ulaşan sağlık kurumuna ait bilgiler sayesinde kurumda
bulunmayan yöneticiler de güncel bilgiye ulaşmış oluyor. Web tarayıcı üzerinden
erişilen bilgiler sağlık kuruluşlarındaki karar vericilerin stratejik karar
vermelerinde karar destek sisteminin ilk basamaklarından birisini oluşturuyor.
|