Sağlık ve Bilişimde Objektif Haber

  English

SSK Trabzon Hastanesi

21.Yüzyılın Seçkin ve Modern Hastanesi.

 

            Mavinin ve yeşilin bütünleştiği, Doğu Karadeniz'de yöre halkına hizmet sunmak amacıyla 1967 yılında İkiyüz yatak kapasitesi ile kurulan SSK Trabzon Hastanesi, bugün Dörtyüz yataklı hizmeti ve gelişmiş otomasyon sistemiyle bölgenin modern  hastanesi durumunda. “İnsan hayatı ve sağlığı kutsaldır” ilkesi ile  Kırkdört yıldır aralıksız olarak hizmet veren hastanede, tam otomasyona geçme çalışmalarında son aşamaya gelinirken Çözüm Haber Dergisi  olarak bizler de ziyarette bulunarak Başhekim Yardımcısı  Dr.Ahmet Şengezer'den bilgi aldık.

             Başhekim Muzaffer Akyazıcı'nın başka bir hastanede görevlendirilmesi nedeni ile, hastanenin tüm sorumluluğunu üstlenen Başhekim Yrd.Dr. Ahmet Şengezer , gelişen ve büyüyen teknolojiyi yakalayabilmek ve en iyi şekilde kullanabilmek amacıyla çok çaba sarf ettiklerini ifade ederek,“özellikle  Muzaffer Bey'in hastanemizde başhekim olmasından sonra hastanemiz teknoloji kullanımında bu çok büyük bir büyüme kazanmıştır” dedi. Şengezer, hastanenin otomasyon sistemiyle tanışmasının 1993 yılına dayandığını anlatarak, “günden güne kapasitesi artan hastanemizin daha iyi hizmet sunabilmesi ve daha verimli olabilmesi için teknolojiyi mutlaka kullanmamız gerekiyordu.  Bu nedenle otomasyon sistemine geçmeye karar verdik ve araştırmaya başladık. Araştırmalarımız sonucunda Çözüm Bilgisayar ile tanıştık ve sundukları sistem çok hoşumuza gitti. Ve o dönem yeni kurulan derneğimiz aracılığıyla hastanemizde otomasyon sistemine girişin ilk adımı atılmış oldu” dedi.

            Şengezer, otomasyonun gerekliliğinin her geçen gün yaşamın kaçınılmaz bir parçası olarak kendini hissettirdiğini belirterek, şunları söyledi; “1996 yılında kısmen de olsa otomasyona geçmemizle birlikte hastane hizmetleri son derece hız kazanırken gerek idari personelimizde gerekse sağlık çalışanlarımızda verim son derece arttı. Hastanemizin hemen hemen tüm birimleri otomasyon sistemi  içine  dahil  edilmiş durum da. Ayrıca Çözüm Telefonla Randevu Sistemi yine otomasyonun bir parçası olarak hizmet vermektedir. Bunların başında en önemli olan ve en rahat kullandığımız programlardan biri de Çözüm Eczane programı. Çözüm Eczane programı sayesinde hizmet sunumu çok hızlı bir şekilde yapılırken kaçaklarda tümüyle önlenmiş oldu. Ayrıca bir başka kolaylık da poliklinik eczanesinde, hastalarımıza verdiğimiz ilaç ve hizmetlerin de otomasyon sayesinde hızlı bir şekilde yerine getirilmesi oldu. Bu uygulama hastanemize çok büyük kolaylık sağladı. Çünkü hastalarımızın %20 ilaç kesintisini buradan yapıyoruz. Daha önceden, bu birimlerimizde çok uzun kuyruklar oluşurdu. Öncelikle hasta kendisine düşen yüzdesini verip,   onun içinde ayrıca bir kuyruğa girmek zorunda kalırdı. Şimdi ise hem makine sayısının artması hem tek işlem halinde bunların işlevsellik kazanmasıyla, hastalarımıza hiç kuyruk çilesi çektirmeden çok kısa sürede hizmet vermekteyiz. Hem hastanenin yükünün azalması açısından hem de hastalarımıza daha kısa sürede ilaç verebilmemiz açısından bizim için büyük bir avantaj doğurdu.”

Hastanede kullanılan bir diğer sistemin de Barkod Sistemi olduğunu anlatan Şengezer, barkod sayesinde hastaların kayıtlarının çok daha sağlıklı tutulabildiğini söyledi. Şengezer, hastanede bulunan Yirmidört poliklinikten Onbirinin Tam Otomasyona bağlı çalıştığını anlatarak, Barkod Sistemi sayesinde, hasta ikinci kez hastanemize geldiğinde yeniden kayıt yapmak için işlem yapmasına gerek kalmıyor. Hasta polikliniklere gittiğinde barkod aracılığı ile çok kısa sürede muayenesini olabiliyor. Bu sayede hastamız herhangi bir sıkıntı çekmezken, hekimimizde hastasını daha iyi tedavi edebiliyor.

Ayrıca Barkod Sistemi  Laboratuar, Röntgen gibi tetkik amaçlı görüntüleme   merkezindeki    işlemlerde kayıt sürelerini çok kısa süreye indirgeyebiliyor. Aşama aşama tüm polikliniklerimize ve birimlerimize bu sistemi yaymaya çalışıyoruz. Altı ay içerisinde tüm polikliniklerimizi Bar-kod Sistemine geçirip hem hastanemizin işlemlerini hızlandırma, hem de hastalarımızın polikliniklerindeki bekleme sürelerini minimuma indirgemeye çalışıyoruz. ” dedi.

Şengezer, Sağlık Kurulu' nu da sisteme dahil ettiklerini vurgulayarak, önümüzdeki yeni yıl ile birlikte Tam Otomasyon Sistemi’ ne geçeceklerini ifade etti. Alt yapı çalışmalarının son aşamaya geldiğini söyleyen Şengezer ; “Altyapımız  Çözüm Bilgisayar sayesinde tamamlanmış durumda. Barkod Sistemi ile birlikte polikliniklerin Tam Otomasyona geçmesinden sonra, yaklaşık bir ay içinde Sağlık Kurulu da tamamlanmış olacak ve buradaki hastaların evraklarıyla ilgili işlemlerinde geçen süreler de minimuma inecek. Bu gün için özellikle ilaç raporları günlük işlemlerde büyük ölçüde sorunsuz olarak yürütülüyor. Ancak ilaç raporları konusunda bazı hastalarımıza 2-3 günlük süreler vermek zorunda kalıyoruz. Tam Otomasyona geçtiğimiz dönemde bu süreler 2-3 günlük değil tüm işlemlerle aynı gün içinde olacak. Hastalar, personel ve hastanenin işlerinin hızlanmasını açısından bize sunulan bu artılar çalışmalarımıza çok şey katacak.”dedi. Sistem ile birlikte özellikle hastane idaresinin işlerinin çok kolaylaştığını ve kırtasiye işlerinin minimuma indiğini belirten Şengezer, “Hastalık Servisi’nden sonra, kırtasiye işleri daha yoğun olan başka bir servisimiz de Yurt Dışı/İşçi Hizmetleri Servisi 'mizdir. Bu servisimiz aynı zamanda Bağ-Kur’lu hastalarımıza hizmet veren bir birimimizdir. Bu servisimizi de Hastalık Servisi’nden sonra otomasyon sistemine geçirmeyi planlıyoruz. Daha sonra aşama aşama laboratuarlar, röntgenler, poliklinikler, ameliyathane ve doğum hane gibi bölümlerimizi bu sisteme geçirmeyi düşünüyoruz. Planladıklarımızın tümünü hayata geçirdiğimizde hastalarımız, polikliniklerinde barkod ile tanımlanarak kayıt olacak, ikinci bir kayıda gerek kalmaksızın hastanemizde tüm işlerini en kısa sürede tamamlayarak hastanemizden tebessüm ederek ayrılacaktır” dedi.

             1993'den buyana Çözüm Bilgisayar ile çalıştıklarının altını çizen Şengezer, şunları söyledi;

 “Bu birlikteliğin 5-6 yılında aktif olarak içinde yer aldım. Bu süre içerisinde  Çözüm Bilgisayar, desteği ile tüm problemlerimize çözüm sağladı. Sorumluluklarına bu  denli bağlı   olmaları nedeni Çözüm Bilgisayar’a teşekkür borçluyuz. Bugün Hastanemizde çok yönlü hizmet veren bir sistem varsa bu Çözüm Bilgisayar sayesindedir. Hastanemiz tek bir birime bağlı olarak çalışmıyor. Tam tersi çok yönlü ve bir birinden bağımsız olarak çok farklı birimleri içeriyor. Ve biz bu çok çeşitliliğe uygun olan otomasyon sistemini Çözüm Bilgisayar’-da bulduk.”

 

            “Hastanemizde İş Verimliliği Arttı”

            Sistemin her geçen gün işlerini çok daha kolaylaştırdığını anlatan Başeczacı yardımcısı Suna Köroğlu 'da “Bilgisayarlı sisteme geçmeden önce eczanede her işlemin el ile yapıldığını anlatarak yaşanan kayıpların ve kaçakların bir türlü engellenemediğini belirtti. El yordamı ile yapılan işlerin büyük bir zaman kaybına da neden olduğunu ifade eden  Köroğlu şunları söyledi; “Başta reçetelerin hesaplanması da el yordamıyla olurdu. Yani hasta ilacını alabilmek için üç aşamalı kuyruğa girmek zorunda kalıyordu. Önce fiyat hesaplatmaya geçerdi. Burada reçetesi hesaplandıktan sonra diğer tarafta parasını yatırır ve ancak ondan sonra ilacını alabilirdi. Uygulamak zorunda kaldığımız bu sıralama yüzünden hem hasta  hemde hastanemiz çalışanları büyük sıkıntı yaşardı. Çok büyük bir zaman kaybının yaşandığı gibi kaçaklar önlenemez ve gereksiz yere dünya kadar kırtasiye harcaması yapılmak zorunda kalınırdı. Fakat Çözüm Bilgisayar’ın sistemine geçmemizle artık hasta işini tek bir işlemle yapabiliyor. Tüm her şey bilgisayarda kayıtlı olduğu için bütün işlerinin kayıtlarını hasta tek bir işlemde halledebiliyor.

       

         Köroğlu sistemin en büyük kazanımlarından birinin iş verimini arttırmak olduğunu vurgulayarak, “Şöyle ki biz önceden her şeyi elle yaptığımız gibi günlük ilaç sarfiyatları ve  reçeteleri  de  elle  yazıyorduk. Yaklaşık bin ile binbeşyüz reçeteyi  tek tek inceleyerek elle işlerdik. Tabi doğal olarak da hata payı çok olurdu. Sonrasında bu günlük ilaç sarfiyatları toplanır günlük defterlere geçirilir ve aylık defterlerden yıllık deftere işlenirdi. İşlemler çok fazlaydı ve hepsi ayrı ayrı aşamalardan oluşuyordu. Her aşamada da ayrı bir hata yapma riski ile karşılaşıyorduk. Çözüm Hastane Bilgi Yönetim Sistemi ile kartları açtığımızda bütün işlemleri ve hareketleri aynı anda görüyoruz. Ne zaman ne verilmiş kontrol edebiliyoruz, pahalı ilaçların depo çıkışını yapıp hemen reçeteyle çıkıp çıkmadığını izleyebiliyoruz. Ve sistemin en güzel tarafı istatistiklerin çok kolay alınabilmesi oluşturuyor. Bilgisayardan stok seviyelerine bakıp siparişlerimizi verebiliyoruz, depo çıkışlarımızı günlük işleyebiliyoruz” dedi.   

            “Çözüm Bilgisayar ile İletişim Çok Kolay”

            Bilgi işlem sorumlusu Nergiz Günday , sisteme ilk olarak Eczane programı ile başladıklarını 1993 yılından bu yana Çözüm Bilgisayar ile çalıştıklarını ifade ederek, “O dönemde Çözüm Bilgisayar’ın sahibi Ömer Bey geldi ve programı kendisi kurdu. Eğitimlerini verdi ve daha sonra bu program ile çalışmaya başladık. Ve çalışma hayatımızda çok büyük şeyler değişti” dedi. Sistemin gerek çalışanlar gerekse hastalar tarafından hemen kabullenilmediğini belirten Günday şunları söyledi;  “Kabul edilebilmesi aslında biraz zor oldu. İnsanların yeniliklere alışması gerçekten zor. Çalışanlar, özellikle her gün hata beklediler. Biraz direnç gördük ama bunun arkasından gelen kolaylıklar, çalışma rahatlığı ve ortamı kendini gösterdikten sonra hep-sinin iş hayatının vazgeçilmez bir parçası oldu. Şu anda Eczaneyi bilgisayarsız düşünemiyoruz. Hasta yatışlarımız artık tamamen bilgisayar kontrolü altına alındı.

            Çözüm Telefonla Randevu Sistemi’ni tam günde kullanmadıklarını belirten Günday, yöre özellikleri gereği sistemin tam güne uygun olmadığını bu nedenle de, kısmi olarak kullanabildiklerini söyledi. Günday, “Yörenin coğrafi özellikleri nedeniyle Telefonla Randevuları öğleden sonrası için veriyoruz. Fakat Çözüm Telefonla Randevu Sistemi’ne talep oldukça fazla. Kullanım olarak da oldukça kolay bir sisteme sahip, çok memnun olarak kullanıyoruz” dedi.

            Şenay, sistemin çalışmalarına kazandırdığı katkılardan öte en büyük kazanımlarının Çözüm Bilgisayar ile yakaladıkları iletişim olduğunu vurguladı. Şenay, “Çözümün en çok iletişim kolaylığını seviyoruz” diyerek şunları söyledi; “En ufak yaşanan sıkıntı sonrasında, sorun için aradığımızda bu sorunumuzu çözen bir muhatap olması çok güzel. Çözüm Bilgisayar sürekli olarak bizimle iletişim halinde. Özellikle  internet   üzerinden   sundukları desteğin bize sunduğu avantajlar çok büyük. Ben şahsım adına Çözüm Bilgisayar için referans almak isteyenlere söylediğim şey  hep  aynı her  programın artıları ve eksileri vardır. Ama Çözüm programlarında güvenebileceğiniz en önemli şey; destektir. Yani karşınızda her zaman destek olmaya hazır bir kurum bulabiliyorsunuz. Çözüm Bilgisayar çalışanları hatada yardımcı olup, eksiklikleri gidermekle kalmayıp, doktorların hatalarını da düzeltirler. Biz desteğe çok önem veriyoruz. Ve Çözüm Bilgisayar sayesinde, destek belkemiğimiz sorunlarımızı en kolay, en kısa zamanda çözebilme imkanı buluyoruz.”

            “Muhasebede Çözüm, Çözüm Programları  Oldu”

            Muhasebe Birim Müdürü İbrahim Turgut'da, hastanenin can damarlarından  olan  Muhasebe Servisi’nde çözümü Çözüm Bilgisayar'ın programlarında bulduklarını söyledi. Sistem kurulmadan önce, bir çok defteri elle yazarak tutmak zorunda olduklarını ifade eden Turgut, “Çözüm Otomasyonlarının muhasebe alanında da çok büyük kolaylıklarıyla karşılaştık; gerek mizan çıkarmakta gerekse envanter işlemlerinde olsun, hem zamandan tasarruf imkanı bulduk hem de işlemlerimizi kolayca gerçekleştirdik. Geçmişte mizan çıkarmak için haftalarca uğraşırken şimdi tek bir tuş ile mizan çıkartabiliyoruz. Sistem kurulmadan önce ise bir çok defter tutuyorduk; Yevmiye Defteri, Yardımcı Defter, Kebir Defteri gibi defterleri ayrı ayrı insanlar işliyordu. Buları işledikten sonra ay sonunda mizan çıkarılıyordu. Dolayısı ile tüm  haftamız mizan  çıkarmak ile geçiyordu, bu da büyük bir zaman kaybına neden oluyordu. Envanterlerde de durum farklı değildi; Demirbaş Envanteri Depozito Envanterlerinde haftalarca daktilolarla uğraşırdık. Şimdi ise tek bir hesaba girip tek bir tuşla işlemlerimize ulaşabiliyoruz.” dedi.

            Sistemle birlikte muhasebe çalışanlarının veriminin arttığını vurgulayan Turgut, bu verimin hastaların memnuniyetine yansıdığını belirtti. Sonucun kendileri açısından çok  olumlu olmasından dolayı mutlu olduklarını söyledi.

            “Kalite Güvence Program Çalışmaları  TSEENISO9002”

            SSK Trabzon Hastanesi oldukça farklı kalite hedefleri ve kalite politikasını içeren çalışmaları sürdürüyor; “Kalite merdivenlerini istirahat etmek için değil, o merdivende tırmanan birinin bir ayağını öteki ayağından daha yükseğe çıkarmasına imkan verecek kadar tutması için yapılmıştır. Bu bilinçle merdivenleri istirahat için değil, çıkmak için kullanıyoruz”anlayışı hakim kılınıyor.

SSK Trabzon Hastanesi’nin kalite çalışmaları, belirlenen misyon ve vizyon temelinde şekillenip, yenilenerek sürdürülüyor. “Kalite artık toplumsal bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Değişim, günümüzde yaşamın vazgeçilmez bir kuralı haline gelmiştir. Yeni düzende değişim ve gelişim doğrultusunda yapılanılacaktır. TKK anlayışında bir amacı olan ve bu amaca ulaşmak için kaynak kullanan her kişi ve kuruluşun uygulayabileceği bir yaklaşımdır. Bu anlayış içerisinde mevcut imkanlar ve kaynakları amaç doğrultusunda en iyi ve başarılı bir şekilde kullanarak hizmeti sağlamak asıl amaçtır. Bir amaç doğrultusunda katılımcı ve insan odaklı yaklaşım söz konusudur.

            SSK Hastanesi'nde 2000 yılında bu doğrultuda çalışmalar başlanmıştır. Hastanemizin politikası, misyonu ve vizyonunu amaç ve temel değerleri doğrultusunda belirlenmiştir. Hasta ihtiyaçları belirlenerek tüm hastane personelini kapsayan ekip çalışması ile dünya kalite standartlarında hizmet vermek için çalışmalarımız devam etmektedir. Kaliteyi yükseltmek ve sürekli gelişim için eğitim çalışmalarına ağırlık verilmiştir. Ekip olarak tüm hastane personelimizin her türlü yeniliğe açık olarak özverili ve sürekli çalışmaları hastanemizin en önemli kaynağıdır. Bu uzun zorlu ve yorucu yolculukta harcanan emeklerle birlik ve beraberlik içinde tüm gücümüzü yüreğimizdeki sınırsız hizmet sevgisinden alıyoruz.

            Dünyanın en saygın, verimli ve etkin sağlık hizmeti vererek en kısa sürede ulusal kalite ödülüne ulaşmayı amaçlıyoruz”.

            SSK Trabzon Hastanesi’nin Altı yıldan beri uyguladığı Toplam Kalite Programı çerçevesinde gerçekleştirdiği ilk ve halen tek olan ünitelerinin yanında yenilediği birçok birimi de  hizmete sundu. Çözüm Haber Dergisi olarak tüm hastanelerde olan standart hizmet ünitelerinin yanında çok özel ve çok gelişmiş hizmetleri de sunan SSK Trabzon Hastanesi’nin  bazı birimleri hakkında kısaca bilgiler aldık;

            “Her Şey Bebekler İçin”

            Bebek dostu hastanesi olarak anne sütü teşvik edilmektedir. İlk altı aya kadar sadece anne sütü verilmesi ve iki yaşına kadar da anne sütüne devam edilmesi tavsiye edilmektedir.

             “Telefonla Randevu”

            Hastanede geçirilecek zamanı azaltmak amacıyla 1 Temmuz 2003 tarihinden itibaren Çözüm Telefonla Randevu Sistemi ile muayene için telefonla randevu verilmeye başlandı. Hastalar, en az bir gün önceden arayarak randevu aldıktan sonra randevu tarihinde fiş polikliniğine müracaat edip ayrılmış fişi alarak muayene olmak istediği polikliniğe çıkabilmektedirler.

            “Eczane”

            Hastane Eczanesinin numaralı otomasyon sistemine geçmesinin ardından, hastalar sıra beklemeden, zaman kaybı yaşamadan ve en kısa sürede ilaçlarını alabilmektedirler.

            “Kan Bankası”

            Hastanenin kan bankası ünitesinde her yıl  yaklaşık olarak iki bin hastadan tam kan alınmaktadır.

            “Ameliyathane”

            Hastane ameliyathanesinde randevu sistemi esas olup, mesai saatlerinin devamında iki ekiple birlikte yirmi dört saat acil hizmetine devam edilmektedir.

            “Manyetik Rezonans Görüntüleme Ünitesi”

            Manyetik Rezonans cihazı ve iki adet lazer kamera atmış metrekare alana kurulmuş hastane içinde faaliyet vermektedir. Açık tip MR cihazı hastanın sedasyonunu kolaylaştırarak, kapalı yer korkusu olan hastalarda kolaylıkla uygulanabilmektedir.

            “Bilgisayarlı Tomografi Ünitesi”

            Bir radyoloji  uzmanı, yeterli ve deneyimli radyoloji teknisyenleri, hemşire ve hizmetli personeli ile birlikte yirmidört saat hizmet vermektedir.

 

(08.12.2003)